Sunday 22 September 2013

Mencintai Cinta - Bab 20

Bab 20


CINTA mengatur langkah perlahan. Anak matanya fokus pada kelibat Qalam yang sedang duduk di atas pasir berdepan dengan laut yang luas. Lelaki itu termenung jauh. Dia fokus pada sesuatu. Cinta tidak dapat mengagak apa tapi dia merasakan ianya ada kaitan dengannya.
“Assalamualaikum...”
Qalam tersentak. Kembali ke dunia nyata. Dia seakan-akan terpinga-pinga seketika kerana terperanjat. Segera mencari arah suara yang memberi salam padanya.
“Waalaikumsalam...”
Cinta memerhatikan Qalam. Suaranya mendatar. Sah, memang ada sesuatu!
“Hai...” Cinta tidak tahu mahu memulakan perbualan. Hanya itu yang mampu dia ucapkan.
“Hai...” Qalam menjawab. Suaranya masih mendatar. Otaknya kusut. Banyak perkara yang sedang mendatangi fikirannya.
“Emmm... boleh saya duduk?” Cinta menyoal pula. Perlahan. Dia takut kehairannya mengganggu Qalam.
“Bo... boleh. So... sorry. Saya duduk sini ambil tempat awak. Saya duduk tidak minta kebenaran awak pun.”
Cinta duduk perlahan. Dia hairan dengan apa yang diucapkan Qalam padanya.
“Tempat saya?”
“Ya. Tempat awak dengan arwah Aliff Hamdie dulu.”
Cinta senyap sahaja. Menarik nafas perlahan. Tidak dapat dinafikan, hatinya tersentuh. Nama Aliff Hamdie muncul semula.
Sorry kalau awak tak suka saya sebut nama dia.”
“Ehhh... saya okei. Jangan risau.”
Qalam berpaling memandang Cinta. Senyuman hambarnya akhirnya muncul. Wajah Cinta benar-benar mengubat kekusutannya.
“Awak okey?”
Dahi Qalam berkerut. Soalan Cinta membingungkannya.
“Saya nampak awak macam nak ganti tempat saya kat sini. Biasanya saya yang akan duduk sini tapi hari ni saya terkejut bila nampak awak ada kat sini seawal pagi ni. Baru pukul 7 pagi. Awal awak bangun.”
Qalam masih memberikan senyuman hambar pada Cinta. Cinta semakin penasaran. Lelaki itu ada masalah. Otaknya terfikir akan peristiwa malam tadi. Papa jumpa dengan Qalam. Ya, pasti Qalam jadi kusut seperti ini disebabkan Papa.
“Lepas subuh tadi tak boleh nak tidur balik.”
Cinta hanya diam. Qalam kelihatan tidak bersemangat seperti hari sebelumnya. Apa yang terjadi?
“Dalam dunia ni, kadang-kadang kita nak jadi orang lain. Tapi kita tak berdaya kerana semua yang berlaku adalah hasil tulisan-Nya.  Dulu saya selalu fikir, jika saya ada kuasa, saya memang nak jadi orang lain. Yang ada kehidupan sendiri. Tidak terikat dengan sebarang undang-undang. Hidup bebas. Boleh buat apa saja yang saya nak buat. Tapi, saya tak berdaya. Kerana saya Qalam Abdul Halim. Bukan orang lain.”
Cinta hanya diam. Apa yang Qalam cuba sampaikan padanya. Dia masih samar-samar dengan semua perkataan yang Qalam ucapkan sebentar tadi.
Cinta memandang diarinya. Memegang kuat dan dia nekad. Perlahan tangannya menghulur diari itu kepada Qalam.
Qalam hairan. Dia pelik apabila diari itu diberikan padanya. Apa yang Cinta nak buat?
“Semua perkara tidak perlu diluahkan melalui mulut kita. Ada sesetengah perkara boleh diluahkan melalui tulisan mahupun lukisan. Awak boleh luahkan apa yang serabut dalam otak awak tu dalam diari saya ni.”
Qalam menelan air liurnya. Pelawaan Cinta diterima perlahan. Diari itu mula bertukar tangan.
“Saya kena masuk dalam. Kejap lagi waktu sarapan. Awak fikirlah dulu apa benda yang awak nak luahkan. Saya bagi awak masa. Kalau boleh, saya nak diari saya tu selepas breakfast. Boleh?”
Qalam tersenyum sambil kepalanya mengangguk perlahan.
“Saya minta diri dulu. Awak jangan masuk lambat. Papa saya tak suka orang datang lewat ke meja makan.”
Qalam mengangguk faham. Cinta mula mengangkat punggung berdiri semula.
“Awak...”
Cinta menghentikan langkahnya walaupun baru sahaja dia mengatur lima langkah.
“Terima kasih.”
Cinta hanya tersenyum lalu pergi.
Qalam memandang semula laut yang terbentang luas di hadapannya. Fikirannya mula kusut semula. Dia terasa berat sangat beban yang ditanggung. Diari Cinta yang ada di tanggannya dipandang. Pen yang juga diberikan bersama diari tadi diletakkan dia tangan kanannya. Diari mula diselak.

**************************************************************************

GOOD MORNING...”
Semua orang memandang Qalam yang baru sampai di meja makan.  Dia duduk di tempatnya seperti hari-hari sebelum ini. Fikirannya kusut sehingga tidak memperdulikan semua mata-mata yang memandangnya. Cinta mula risau. Apa yang terjadi dengan lelaki itu? Apa yang telah Papa katakana padanya? Dia bimbang.
Aliff pelik melihat Qalam tidak bermaya. Tapi dia yakin dia tahu punca jawapannya. Dia senang hati. Papanya memang bijak bertindak membantunya. Dia senyum tetapi senyumannya itu mati tatkala melihat diari Cinta apa pada lelaki itu. Biar betul dia pegang diari Cinta? Ya, memang itu diari Cinta. Tapi, macam mana boleh pada dia? Bukankah tidak ada sesiapa pun boleh sentuh diari tu? Diari itu bagaikan nadi Cinta. Dia tidak akan serahkan pada orang lain. Tapi kenapa...???
“Assalamualaikum... selamat pagi semua.”
Orang utama yang dinanti muncul. Papa Aliff mula mengambil tempat duduknya. Sudah adat di rumah itu, Ariansyah mesti menjadi orang terakhir tiba di meja makan. Anak-anaknya kena ada disiplin. Tidak boleh lewat.
Ariansyah memandang anaknya, Aliff. Senyumannya diberikan. Kemudian melihat Qalam. Memang power ayat dia berikan pada lelaki itu malam tadi. Qalam nampak kusut.

*************************************************************************

KAK LINA menghampiri Cinta yang berdiri di hadapan laut sama seperti biasanya.
“Cik Cinta...”
Cinta tersentak. Kemudian berpaling ke belakang.
“Kawan Tuan Muda Aliff bagi ni. Dia suruh beri pada cik.”
“Qalam?”
Kak Lina mengangguk sambil tangannya menghulurkan diari dan pen milik Cinta.
“Terima kasih.”
“Sama-sama. Saya perlu masuk. Ada kerja perlu diselesaikan.”
Cinta hanya mengangguk. Kak Lina berlalu pergi. Diari yang sudah berada di tangannya ditenung. Qalam memang menepati arahan. Dia memulangkannya betul-betul selepas sarapan pagi.
Cinta menarik nafas perlahan. Entah kenapa hatinya berdegup mahu membuka diari itu. Dia terlalu bimbang dengan luahan Qalam. Tapi dia perlu tahu apa yang Papanya katakan pada Qalam. Ya, itulah point yang buat Qalam serabut hari ini.
Perempuan... datang atas nama cinta
bunda pergi kerna cinta
digenangi racun cinta diwajahmu
yang berdinding kelam dan kedinginan

Ada apa dengannya?
meninggalkan hati untuk dicaci
lalu sekali ini
aku lihat karya syurga dari mata seorang hawa

Ada apa dengan cinta?
tapi aku pasti akan kembali
dalam satu purnama
untuk bertanyakan kembali cintanya
bukan untuknya
bukan untuk siapa
tapi untukku
kerana aku inginkan mu
itu sahaja.

kerana nama saya Qalam bin Abdul Halim...

Anak mata Cinta membesar. Dadanya seakan-akan berombak. Dia kenal sajak itu. Ya-ALLAH takdir apakah ini?



8 comments:

  1. best..smbng lg yer..x sbr plak rsenye..

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam... sy minta maaf sgt2 sbb lptp sy rosak. s0, sy x blh nak update bab strusnya. sy minta maaf sgt2 sbb sy hny blh ypdate n0vel ni bla lptp sy kmbli smula. anyway, thx sbb support karya sy..

      Delete
    2. wah bila nak uplad entry baru????

      Delete
  2. MALAY PROTON, really sorry. lptp sy still K.O... sy akan update n3 bru bila data dlm lptp sy kembali smula... sy hrap awak stay tuk Mencintai Cinta... tq ^^

    ReplyDelete
  3. Bnyk yg jd tanda tanya sy sekarang ni.....sambung pleaseeee....

    ReplyDelete
    Replies
    1. laptop saya still x blh on program ats sebab2 tertentu... nnt da ok, saya direct update ye dear... sorry ^^

      Delete
  4. assalamualaikum sis...bila laptop sis da ok jangan lupa terus update ye...karya2 sis sngat best...sy akan terus sokong sis...good luck! hwaiiting!

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam... orait dear... sy pn x sabar nk on blek lptp tu... sabar ye... anyway, thx dear sbb sudi support citer sy ^^

      Delete

Assalamualaikum... tq readers !!!
Ringankan jari anda tuk komen hasil penulisan saya... muahhh ^^