Sunday 22 September 2013

Mencintai Cinta - Bab 19

Bab 19

CINTA mematikan langkah. Pandangannya mula teralih melihat papanya. Apa yang pelik, dia melihat Qalam menyusuri langkah papanya. Papa dengan Qalam? Mahu ke mana? Dia menyoal benaknya sendiri.
Setengah jam yang lalu, dia menerima berita yang Papanya itu berbincang sesuatu yang penting dengan abangnya, Aliff. Perbincangan sulit yang berlangsung di bilik bacaan itu dilaporkan khas oleh Kak Lina kepadanya sebentar tadi. Dia masih belum tahu benda sulit apa yang telah dibincangkan, sekarang dia melihat dengan mata kepalanya sendiri bahawa Qalam pula indan seterusnya.
Apa yang sulit sangat? Kenapa Papa tidak memeberitahunya apa-apa? Cinta bingung.

*****************************************************************************

QALAM memerhatikan laut malam melalui balkoni biliknya. Keindahan malam ini seakan-akan tidak wujud pada pandangannya.  Otaknya penuh dengan banyak perkara. Beberapa suara mula terngiang-ngiang di hujung telinganya.
Dia memejamkan mata. Bayangan bondanya jelas. Beberapa saat kemudian, bayangan Cinta pula muncul. Bila dia mahu mengukir senyuman, bayangan Basyirah mula menggantikan bayangan Cinta.
Dia segera membuka mata. Beristighfar beberapa kali.
Apa kena dengan aku ni? Kenapa serabut sangat? Dia menyoal diri sendiri. Tidak pernah mengalami masalah berat ini. Nampak ringan tetapi dia tidak dapat mengatasinya. Semuanya berpunca oleh perasaan. Cinta! Gadis itu yang wujudkan semua ini.
“Aku faham apa yang kau rasa. Tentu Papa Aliff cakap sesuatu yang berat untuk kau kan?”
Qalam tersentak apabila muncul suara Ryan secara tiba-tiba. Pandangannya teralih ke kanan.
“Permandangan malam ni cukup indah. Memang best buat rumah tepi pantai. Patutlah Cinta ada memori indah yang susah dilupakan kat sini.”
Qalam memerhatikan Ryan yang sudah bijak mengatur ayat. Apa maksud semua itu, Qalam tidak dapat mentafsirkannya.
“Lam, kau tau aku suka pada Cinta sejak pertama kali aku nampak dia...”
Ayat Ryan mula menusuk masuk ke jantung Qalam.
“Dan aku tahu kau juga suka pada Cinta...” Ryan meneruskan ayatnya.
Keadaan mula senyap. Qalam menunggu ayat seterusnya dari Ryan. Namun Ryan mula membisu seribu bahasa tanpa titik noktah.
So?” Qalam menyoal. Tidak suka menunggu.
“Aku mengalah. Aku nampak kesungguhan kau selama ni. Semua itu kau tak pernah beri pada Basyirah.”
Qalam memandang tajam pada Ryan. Sekelip mata sahaja. Ryan mengalah!
“Aku tak nak kau hancurkan harapan aku. Aku nak kau menang. Jangan hampakan Cinta. Aku rasa hanya kau boleh ubati dia.”
Qalam tersenyum. Dia segera memeluk Ryan.
“Terima kasih, Yan. Aku tak tau nak kata apa dah ni. Terima kasih...” Qalam kehilangan kata-kata.
“Kau kawan baik aku dunia dan akhirat, Lam. Aku sayang kau dan tidak sanggup lawan kau dengan cara ni. Aku mengalah demi persahabatan kita.”
Thanks bro. Thank you so much...” ucap Qalam sambil menepuk-nepuk belakang Ryan. Dia terlalu bersyukur dengan apa yang sedang berlaku.
So...” Ryan melepaskan pelukan. “Apa yang buat kau sedih sangat malam ni? Papa Aliff kata apa kat kau tadi?”


No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum... tq readers !!!
Ringankan jari anda tuk komen hasil penulisan saya... muahhh ^^