Sunday 22 September 2013

Mencintai Cinta - Bab 15

Bab 15
BASYIRAH merenung wajah Qalam begitu tajam. Ryan yang duduk di kerusi pula senyap. Matanya mula melekat melihat dinding di hadapannya yang dipenuhi wajah Cinta dan seorang lelaki. Sesekali dia memandang wajah Qalam dan disusuli dengan wajah di dinding itu. Aliff pula diam merenung bingkai gambar di hadapannya. Dia kemudiannya menoleh ke belakang. Qalam menjadi titik fokus penglihatannya.
Qalam masih diam. Dia tidak perasan bahawa ada tiga pasang mata merenung padanya. Mindanya dihantui peristiwa sebentar tadi. Keadaan Cinta sangat merisaukannya. Dia melihat dengan jelas Cinta meracau seperti orang gila tatkala tiba di biliknya sebentar tadi. Puas dipujuk oleh Papanya namun tidak berhasil. Bila Dr. Aniza datang, dia diberi suntikan penenang bagi mengelakkan Cinta hilang kawalan. Suntikan itu berjaya mengawal segala-galanya sehingga Cinta tertidur.
“Macam mana Cinta boleh masuk sini?”
Qalam masih diam. Termenung dan tidak mendengar apa yang disoal padanya.
“Lam...” Aliff memanggil perlahan.
Qalam tersentak. Kelam kabut mencari suara memanggilnya. Segera memandang Aliff.
“Ya...”
Aliff terdiam seketika. Sikap Qalam ini sangat bermakna bagi semua orang yang berada di situ.
“Macam mana Cinta boleh masuk sini?” Aliff mengulang soalan.
Ryan dan Basyirah memandang Qalam. Menanti jawapan.
“Tadi sebelum kat sini, aku jumpa dia kat bawah. Dia hilang kawalan bila kami berbual. Dia lari keluar dan tolak aku. Lepas tu dia ajak duduk tapi aku bawa dia ke sini. Kenapa?”
Kening Aliff berkedut. Hairan. Terkejut.
“Dia masuk sini tanpa cakap apa-apa?” Aliff menyoal lagi. Qalam menggeleng.
“Liff...” Qalam memanggil perlahan. Aliff memandangnya. “Muka aku dengan Aliff Hamdie seiras sangat ke?”
Aliff memandang Basyirah. Dia tahu apa perasaan perempuan itu tatkala soalan Qalam terkeluar. Basyirah hanya diam. Ryan tunduk. Dari tadi lagi lelaki itu duduk senyap di sofa. Hatinya remuk. Terasa kalah di situ walaupun ini baru permulaan pertempuran mereka.
“Selama ini aku tak pernah nak ambil pusing hal kau dengan geng kau. Bila tirai tu terbuka, aku terperanjat bila nampak aku seakan-akan pernah ‘hidup’ bersama korang sebelum ni. Apa yang aku terkejut sangat bila ‘aku’ pernah hidup di hati adik kau. Kenapa kau tak cerita semua ni dengan aku?” Qalam membuka bicaranya setelah sekian lama dia berdiam diri dengan Aliff.
Basyirah dan Ryan senyap. Pertama kali menatap wajah Aliff Hamdie di bingkai gambar, mereka sudah terperanjat. Muka mereka tidaklah terlalu seiras seperti kembar. Apa yang membuatkan mereka sama adalah pandangan mata dan senyuman mereka. Muka Qalam mungkin lebih cerah sedikit berbanding Aliff Hamdie. Mungkin hanya itu yang boleh membezakan dua insan ini.
“Pertama kali Cinta jumpa kau di koperasi kafe. Kau ingatkan tak?” Aliff membuka ceritanya kali ini. Qalam mengangguk.
“Dia ada beritahu aku tadi.”
Aliff, Basyirah dan Ryan seperti diserang. Ayat ringkas Qalam menusuk jantung mereka semua.
Aliff kemudiannya menarik nafasnya perlahan. Mencari kekuatan untuk membuka cerita seterusnya.
“Dia meracau time tu tapi aku ingat dia tengok bayangan tu lagi. Malam kejadian tu, aku ada called dia. Dia cerita dengan aku apa yang dia nampak tapi aku tak percaya sebab aku risau dia sakit. Bila korang berjumpa sekali lagi kat dalam kelas, aku baru perasan memang wujud ‘Aliff Hamdie’ seperti yang Cinta ceritakan. Aku tak sangka bahawa ‘Aliff Hamdie’ itu adalah kawan yang aku kenal sejak orientasi lagi.”
Qalam terdiam. Patutlah Cinta memandangnya dengan tajam setiap kali bertemu empat mata. Pandangannya itu rupanya membawa seribu makna dan kenangan.
“Kau dengan Aliff Hamdie memang serupa. Tiada yang berbeza bagi aku.” Ujar Aliff. Dia memandang semula dengan bingkai gambar yang ada di hadapannya.

***************************************************************************

ALIFF  memandang Aliff Hamdie yang datang menghampirinya dengan senyuman seribu makna.  Aliff sudah menduga lelaki itu mahukan sesuatu daripadanya.
“Kenapa kau tak cerita pasal adik kau selama ni?” Aliff Hamdie menyoal sambil duduk di kerusi sebelah Aliff.
“Kau tak pernah tanya aku pun selama ni. Jadi, takkan aku nak bukak cerita pulak.”
“Aik, sejak bila kau tak suka bukak cerita ni? Selama ni kan kau suka...”
“Jangan fitnah aku pulak...”
Aliff Hamdie tersengih. Dia memang suka mengusik Aliff.
“Wei, adik kau cantiklah. Aku pun tak tau kenapa aku suka nampak dia.”
“Macam ada maksud je ayat kau tu.”
“Ni yang aku suka dengan kau ni. Memang sah kau adalah sahabatku selama ini sebab kau faham apa yang aku mahukan. Tapi... aku rasa sedikit musykil. Kenapa kau tak cerita dengan kami yang kau ni ada adik? Kalau kau cerita, taklah sampai aku bergaduh besar dengan dia.”
Aliff memandang sahabatnya. Beriya-iya dia bercerita dan menyoal. Macamlah Aliff tidak tahu bahawa setiap pagi Aliff Hamdie akan mengirim nota pada Cinta. Lelaki itu sudah menyedari kesilapan dan kekasarannya tempoh hari. Pertama kali Aliff melihat Aliff Hamdie kesal akibat suatu kesalahan. Dan semua itu hanya berlaku apabila dia bertemu dengan Cinta. selama ini Aliff Hamdie adalah juara segala ego. Mahu meminta maaf memang bukan prinsip hidupnya. Tapi, Cinta adalah manusia yang merubah segalanya.
“Kami memang tak balik sekolah sekali. Aku naik kereta, dia naik bas sekolah.”
“Hah? Apa teruk betullah kau dan keluargamu layan dia. Apsal dia naik bas pulak?”
“Aku belasah kau sekali baru kau tau. Main sedap mulut je kau bercakap ya pasal keluarga aku.”
Aliff Hamdie terdiam. Tersengih dengan kelancangan bahasanya.
“Dia yang berkeras nak naik bas sekolah. Puas Papa aku pujuk tapi dia tak nak jugak. Lagipun dia tu sibuk dengan Pembimbing Rakan Sebaya. Jadual balik sekolah tak menentu. Kadang-kadang balik awal, kadang-kadang balik macam biasa dan kadang-kadang lewat,” terang Aliff.
“Ooohhh... eh, adik kau budak PRS rupanya. Patutlah aku jarang nampak dia time rest. Tapi, aku tak pernah pun nampak kau dengan dia sebelum ni.”
“Apa taknya, bila dia tau aku kawan dengan ketua gengsterisme sekolah, dia jadi jauh dengan aku. Form one ada jugak dia cakap-cakap dan rest dengan aku, tapi masuk form two kami buat hal masing-masing time kat sekolah. Semua sebab kaulah!”
“Aik, aku pulak jadi penyebab?”
“Yalah. Dia tak suka dengan kau. Walaupun dia tak tau nama engkau, tapi dia kenal sangat muka penjahat nombor satu kat sekolah kita ni. Adakah anda faham, Encik Aliff Hamdie bin Imran selaku ketua gengsterisme sekolah?”
“Nasib kau ni sahabat aku, Liff. Kalau tak, aku belasah kau sekarang jugak.”
“Sebab aku tau kau tak akan belasah akulah, aku cakap semua ni.”
“Walaupun kau kurang nakal sikit dari aku, tapi kau bijak jugak. Tapi kau taklah sebijak aku, kan?”
“Kuat betul kau sindir aku ni. Aku taulah kau tu manusia paling pakar dalam matematik kat sekolah kita ni. Walaupun paling nakal, tapi otak engkau jugaklah yang paling bergeliga dengan  nombor.”
Aliff Hamdie ketawa terbahak-bahak. Apa yang dikatakan Aliff padanya sudah biasa dek pendengarannya. Semua orang cakap benda yang sama seperti itu. Dia sudah leka. Memang dia raja nombor di sekolah kerana kepintarannya dalam matematik.
“Kau serius ke suka dengan Cinta?”
Aliff Hamdie berhenti ketawa tatkala Aliff tiba-tiba menyoal dengan nada yang serius.
“Kau fikir aku ni jahat sangat? Biar aku terus terang dengan kau, Liff. Aku tak pernah ada perasaan mecam ni seumur hidup. Bila nampak je muka adik kau, aku macam rasa sesuatu. Entahlah... aku pun tak pasti ‘sesuatu’ tu sebenarnya apa benda. Tapi aku ikhlas, Liff. Aku macam nak gila kalau tak nampak dia. Nampak dia sekali sehari pun dah cukup untuk menguatkan semangat aku.”
“Eeee... geli aku dengar.”
“Aku serius!”
“Dahlah wei... nak muntah aku dengar.”
“Aku serius ni, Liff...”
Tiba giliran Aliff pula ketawa. Dia memandang Aliff Hamdie yang benar-benar serius seperti yang dikatakan padanya. Selama ini dia melihat betapa kasanovanya Aliff Hamdie terhadap pelajar perempuan di sekolah. Namun semua itu hanya sekadar suka-suka. Tapi dengan Cinta, Aliff nampak kesungguhannya. Dia benar-benar lain kali ini.
Dalam diam Aliff terhimpit dengan perasaan sendiri. Jika Aliff Hamdie dapat memenangi hati Cinta, dia boleh kalah. Kasih sayangnya terhadap Cinta terlalu mendalam. Tiada siapa yang dapat menyangkal semua itu. Wujudnya perasaan itulah yang menyebabkan Aliff takut sahabat yang ada di hadapannya itu mengecewakan Cinta. Dia tidak akan membiarkan perkara itu berlaku.
“Betul kau serius dengan Cinta?”
Yup!”
“Okey. Aku percaya. Aku nak kau sumpah dengan aku yang kau tak akan mainkan Cinta.”
“Aku sumpah. Aku serius bersumpah ni nak bagi dia semua kebahagiaan yang dia sepatutnya dapat.”
“Okey. Kalau kau ingkar semua tu, jangan anggap aku ni kawan baik kau lagi. Kalau boleh, saat itu aku nak kau lupa bahawa kita pernah berkenalan dan menjadi sahabat.”
“Aku tau Liff kau sayang sangat dengan Cinta. Kalau boleh, aku nak sayang dia lebih dari semua orang yang menyayangi dia.”
Aliff tersenyum. Kagum dengan cinta yang terpancar dari Cinta. Aliff Hamdie benar-benar barubah kerananya.
“Jadi kau setujulah aku nak tackle adik kau ni?”
Aliff hanya tersenyum.
Yes! Kalau macam tu, langkah pertama, kau bagilah aku nombor telefonnya...”
“Jangan mengada-ngada pulak ya. Tu semua aku tak boleh nak tolong. Tapi, aku rasa nota cinta yang kau letak di laci Cinta setiap pagi tu dapat bantu kau.”
Aliff Hamdie segera terdiam. Terfikir pada salah satu cara dia ‘berkomunikasi’ dengan Cinta. Walaupun dia menghantarkan nota setiap pagi, namun tiada satupun yang terbalas. Semua itu tidak pernah melunturkan hasrat murni hatinya. Dia sudah terjerat dengan gadis yang bernama Cinta. Semua ini demi Cinta.
“Mana kau tau aku hantar nota dengan dia setiap pagi? Cinta bagitau kau?”
“Kau fikir aku ni buta? Wei, come onlah. Kau tu sahabatku. Aku tau apa yang kau buat walaupun tersembunyi. Nak harapkan Cinta buka mulut pasal ni? sorry to say la. Never! Eh, kau nak aku tolong tak pikat hati Cinta?”
“Hei, mestilah nak! So, apa yang perlu aku buat ni..?”
First, kau belanja aku makan dulu. Perut aku laparlah. Pagi tadi lupa mau breakfast.”
“Okey. Itu no hal punya. Lepas tu?”
“Lepas tu, aku nak tiru buku math. Aku tak buatlah latihan yang cikgu bagi semalam...”
“Kurenggg... aku serius ni.”
“Akupun serius jugak!”
“Wei, kau macam sindir aku je ni. Pernah kau tengok aku buat homework selama ni? Tak pernahkan?”
“Aku sengaja je tu. Memang nak tengok pelajar pintar ni mengaku tak pernah buat homework. Hah, jomlah turun kantin. Hardi mesti ada di sana.”
“Eh, math subjek firstlah hari ni.” Aliff Hamdie tiba-tiba kelihatan bersemangat.
“Aik, sejak bila kau takut ni tak buat homework...”
“Nanti adik kau tengok aku kena denda lagi berdiri kat belakang sampai habis masa. Malulah aku. Tu dah bagi imej buruk tentang aku. Mesti susah dia nak suka aku nanti.”
“Eh, kau tu setiap hari je kena denda. Dia dah biasa tengoklah...”
“Mulai saat ni aku nak berubah jadi pelajar baik!”
Aliff ketawa terbahak-bahak. Perutnya tidak sanggup lagi menahan lawak.
“Boleh blah!”
Aliff Hamdie pula yang terjangkit ketawa. Sambil mengatur langkah keluar dari kelas, mereka menghamburkan ketawa serentak. Pelajar lain hanya mampu diam walaupun mereka mengganggu ketenteraman mereka. Tiada siapa yang berani menegur mereka. Siapa yang berani, pasti akan berhadapan dengan musibah.

*****************************************************************************

SEMUA orang memandang Aliff yang bercerita sambil menatap bingkai gambar yang ada di hadapannya. Ruang bilik mula senyap tatkala cerita tidak diteruskan.
“Entah apa ayat dan jampi Aliff Hamdie sampai Cinta betul-betul jatuh cinta dengan dia setulus ikhlas. Selama ini Cinta paling benci bergaul dengan manusia nakal terutamanya Aliff Hamdie. Aku sendiripun pernah tak bertegur dengan Cinta hanya kerana dia tau aku ni satu geng dengan Aliff Hamdie. Mungkin Aliff Hamdie manusia istimewa di dunia ni. Keistimewaannya itu yang membuka ruang hati Cinta untuk sayangi dia. Aku respect dia sebab dia orang pertama yang Cinta benar-benar sayang sama seperti dia menyayangi Mamanya.”
Semua orang diam. Masih mendengar cerita dari Aliff. Basyirah kelihatan berfikir sejenak. Ryan pula mula fokuskan pandangaannya ke arah dinding. Gambar ‘Nota Cinta’ dilihat. Kekuatan cinta Aliff Hamdie memang tidak dapat ditandinginya. Dia mahu menjadi lebih baik dari lelaki itu tetapi dia masih tidak tahu bagaimana caranya. Setakat ini dia sudah bersaing sengit dengan Qalam. Namun, bila mendengar cerita dari Aliff, pesaingnya seakan-akan bertambah. Dia semakin sukar mahu mendekati Cinta apa lagi mendapatkan cintanya.
Qalam duduk. Dia kelihatan paling senyap. Entah apa yang difikirkannnya. Kelihatan terlalu jauh otaknya berpusing memikirkan sesuatu. Kelakuannya itu diperhati penuh Basyirah. Gadis itu semakin kalah dengan takdirnya. Kekuatan dan aura Cinta terlalu kuat. Melihat ketiga-tiga lelaki di situ, dia dapat melihat jelas perangai mereka. Semuanya risau akan Cinta.
“Kalau begitu besar cinta Aliff Hamdie pada Cinta, kenapa dia tinggalkan Cinta?” Ryan menyoal tiba-tiba. Membuka keheningan.
Aliff kelihatan cuba menenangkan dirinya. Agak sukar mahu berhadapan dengan situasi sekarang. Penceritaan semula kisah lama memang berat pada hati dan mulutnya. Tapi, dia kena berhadapan dengan realiti ini. Realiti yang paling dia takuti akhirnya sedang dihadapinya. Setelah hampir setahun rahsia ini disimpan dalam jiwa dan raganya, hari ini dia kena keluarkan semuanya.
Aliff mengatur langkah. Dia pergi berdiri menghadap dinding yang penuh dengan gambar Cinta dan Aliff Hamdie.
“Apa maksud kau yang Aliff Hamdie sudah tiada lagi? Bayang-bayang yang katakan oleh Cinta tu pula..? apa kaitan semua tu? apa maksudnya?” Qalam tiba-tiba bersuara.
Aliff tersentak dengan soalan yang dikeluarkan Qalam. Qalam perasan dengan setiap butir perkataan yang dia pernah keluarkan walaupun semasa keadaan cemas Cinta meracau tadi.


No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum... tq readers !!!
Ringankan jari anda tuk komen hasil penulisan saya... muahhh ^^