Sunday 22 September 2013

Mencintai Cinta - Bab 18

Bab 18


RYAN memandang laut yang terbentang di hadapan matanya.  Bayu laut pagi menenangkan sedikit sebanyak kasaratan di dalam mindanya. Terlalu banyak benda yang dia fikir ketika ini. Sejak semalam, dia serabut. Memikirkan banyak benda yang menimpa dirinya mahupun orang sekelilingnya. Apa yang pasti, misteri yang bermain di kepala otaknya, Qalam mahupun Basyirah mula terbongkar sedikit demi sedikit.
Dia memerhati sekelilingnya. Inilah tempat di mana Cinta sering berseorangan.  Apa yang istimewa tempat ini, dia sendiri masih tidak tahu. Jawapan bagi persoalan itu masih tiada tanda untuk dibongkar asal usulnya.
“Assalamualaikum...”
Ryan terperanjat. Suara yang datang menyapanya datang dari arah belakang. Segera memalingkan pandangan.
“Awak! emmm... waalaikumsalam...”
Ryan membalas senyuman yang dihadiahkan oleh Cinta padanya. Mahu bergoncang dadanya tatkala melihat betapa manisnya gadis itu.
“Boleh saya duduk sini?”  lembut suara Cinta meminta izin.
“Eh... ni tempat awak. Sorrylah saya datang sini tanpa minta izin awak...”
Cinta tersenyum singkat. Duduk perlahan di sebelah Ryan yang berada di atas pasir.
“Tempat ni tak tulis nama saya pun. Jadi, ni tempat sesiapa saja.” Ujar Cinta.
Ryan hanya memandang wajah Cinta. Wajah manis itu seakan-akan bukan seperti cerita Aliff malam tadi. Betulkah dia pernah amnesia dan tidak waras? Macam sukar mahu dipercaya. Mesti terlalu berat ujian yang melandanya. Terlalu sukar untuk dihadapinya.
“Saya minta maaf...”
Ryan terperanjat. Maaf? Cinta meminta maaf secara tiba-tiba.
“Apsal minta maaf pula ni?” Ryan menyoal.
“Maaf sangat. Korang sampai sini dah tiga hari tapi saya tak cakap apa-apapun dengan korang. Dahlah tak bersembang, saya bawa masalah pula.”
“Hah... eh, tak apa. Saya... emmm...” sukar sekali Ryan menyambung ayatnya. Perlukah dia memberitahu bahawa dia sudah tahu banyak cerita tentang Cinta?  Tidakkah ini akan mengguris luka di hati gadis itu?
“Awak pasti dah tau semuanya kan?”
Ryan terkesima. Tidak tahu mahu berbuat apa lagi. Nampaknya Cinta memahami ayat yang ingin diungkapkannya sebentar tadi.
Sorry...” kali ini, Ryan pula yang memohon maaf.
“Saya yakin Abang Aliff dah buka cerita. Saya masak dengan perangai dia.”
Ryan hanya diam. Cinta menerima apa jua yang terjadi dengannya dengan begitu tenang sekali. Raut wajahnya seakan-akan tidak pernah berlaku apa-apa sebelum ini.
“Maaf susahkan awak malam tadi. Tentu lama awak tunggu saya sedar. Maaflah saya halau awak keluar semalam.”
“Eh... tak pa. Saya faham. Mana ada awak halau saya. Lagipun saya patut keluar. Dah lewat sangat malam tadi. Saya tidak sepatutnya ada di dalam bilik seorang perempuan.”
Cinta melahirkan senyumannya sekali lagi kepada Ryan. Memerhati raut wajah lelaki itu tidak sampai lima saat dan kemudian memandang ke hadapan semula. Mindanya didatangi pelbagai kejadian lalu. Lelaki itu baik terhadapnya. Sanggup pula menunggunya sehingga sedar malam tadi. Tidak pernah pula merungut walau sekali dengannya walaupun selama ini dia tidak pernah dilayan bila diajak berbual. Ya, Ryan terlalu baik.
“Awak baik.”
Ryan terkejut sekali lagi. Perlahan memandang Cinta di sebelah kanannya. Cinta mengatur ayat sambil memandang laut terbentang luas di hadapan. Betulkah gadis itu cakap aku baik? Dia seakan-akan mengalami mimpi di pagi hari.
“Terima kasih kerana baik dengan saya. Saya sangat hargai. Abang Aliff sangat untung dapat kawan macam awak.”
“Awak pun untung jugak. Kawan Aliff, kawan awak jugak kan?”
Cinta memandang Ryan segera.
“Betulkah ni?”
Ryan mengangguk laju.
“Terima kasih.”
Ryan tersenyum. Macam tidak percaya dengan apa yang telah terjadi. Pertama kali Cinta melayan dia seperti ini. Dia terasa bagaikan satu mimpi bila dia boleh bersembang dengan Cinta seperti ini. Tidak menyangka bahawa Cinta mahu menjadi kawannya walaupun selama ini mereka dianggap kawan yang ‘tidak sah’.
Qalam memerhati tidak jauh dari situ. Tiada apa yang buruk di fikirannya kali ini tentang Ryan seperti mana rasa tidak puas hati seperti sebelum ini. Apa yang bermain di mindanya hanya kisah silam Cinta yang sudah berada dalam pengetahuannya.
Aku dan Aliff Hamdie. Mesti membawa seribu makna pada Cinta. Adakah aku membawa duka Cinta semula? Dia masih menyoal dirinya sejak semalam. Dia rasa bersalah.
Persoalan demi persoalan mula hilang di minda Qalam tatkala melihat Ryan tiba-tiba berlalu meninggalkan Cinta berseorangan. Mesti dia ada hal untuk diselesaikan di dalam rumah Aliff kerana dia tidak akan sia-siakan peluang yang ada seperti ini. Dia kenal benar pada Ryan.
Mata Qalam membulat tatkala melihat ada sesuatu muncul di tempat Ryan sebelum ini. Lelaki. Tapi dia bukan Ryan. Tapi siapa? Dia juga bukan Aliff mahupun Hardi.
“Al...”
Qalam membesarkan biji matanya. Segera otaknya berpusing. Wajah lelaki itu dominan dengan wajah yang pernah dia lihat sebelum ini di dalam bingkai gambar. Aliff Hamdie?
Kaki Qalam seakan-akan longlai. Jantungnya berdegup dengan kencangnya. Aliff Hamdie? Aku nampak Aliff Hamdie? Aku mimpi ke pagi-pagi ni? Dia menampar lembut pipinya beberapa kali. Sakit. Ya, memang jelas sekali dia melihat Cinta sedang bersembang dengan lelaki. Dia Aliff Hamdie!

******************************************************************************

QALAM memandang kiri. Kemudian kanan. Melihat katil sebelahnya. Ryan tidur dengan nyenyak sekali. Dia bingung. Seperti ada bayangan yang lalu di sebelahnya tadi. Dia menyangkakan Ryan tapi sangkaannya meleset tatkala melihat Ryan asyik dibuai mimpi.
Dia bangkit dari katil. Ada pencurikah kat rumah ini? Itulah soalan yang bermain di mindanya. Bayangan siapa yang dia lihat? Qalam menyoal mindanya sendiri. Dia terus mengatur langkah keluar ke balkoni.
“Qalam... akulah yang kau cari.”
Qalam terperanjat. Dia memandang sisi kanannya. Tidak jauh di hadapannya ada cahaya menyilau. Dia menggosok-gosokkan matanya beberapa kali. Apa yang dilihat sebenarnya?
Qalam terundur ke belakang. Hampir pitam jatuh ke lantai. Nafasnya ditarik berhati-hati. Bayangan yang muncul di hadapannya dipandang dengan tajam sekali.
“A... Aliff... Aliff Hamdie?” tersekat-sekat suaranya. Seakan-akan tersangkut di kerongkong.
“Memang aku yang kau cari selama ini.”
No... mustahil...”
“Apa yang kau nampak dengan Cinta, memang itulah yang sedang kau nampak dengan jelas di hadapan matamu kini. Aku adalah bayangan yang pernah menghantui kau sebelum ini. Aku sudah lama datang dengan kau tapi baru hari ini kau dapat nampak aku dengan jelas.”
Qalam menggeleng beberapa kali. Memang sudah lama dia dibayangi dengan satu bayangan yang dia sendiri tidak pasti siapa. Apa yang dia pasti, dia juga ada mendengar suara tangisan perempuan. Mendengar apa yang bayangan di hadapannya katakan sebentar tadi, dia bingung. Apa kaitan bayangan itu dengan suara tangisan perempuan pula? Siapa pula perempuan itu?
“Siapa sebenarnya kau? Apa yang kau nak dari aku?” Qalam menyoal. Dia nampak serabut.
“Hanya kau yang boleh tolong aku.”
“Tolong?”
“Ya. Kembalikan Alyah yang aku kenal dulu. Gadis yang penuh senyuman dan semangat untuk hidup.”
Qalam hanya diam. Dia masih bingung dengan apa yang sedang berlaku terhadapnya. Takdir apakah ini? Apa kaitan semua ini dengan apa yang sedang berlaku? Dia masih tidak faham.
“Lam...?”
Qalam memandang ke dalam bilik. Ryan terjaga dan menghampirinya dengan muka yang mengantuk.
“Kau tak apa-apa ke ni?” Ryan menyoal cemas. Melihat Qalam yang dibasahi dengan peluh, dia panik. Sudah lama tidak melihat Qalam dalam keadaan sedemikian rupa. Dia risau. Semua yang telah berlaku sejak kebelakangan ini sudah hilang dari mindanya.
Qalam menarik nafas cermat. Memegang kakinya yang longlai seakan-akan tidak mampu mahu berdiri lagi. Ryan yang mengesan tindak tanduknya itu segera menghampirinya lalu memapahnya. Takut melihat keadaan Qalam sedemikian.
“Kau okey tak ni?” Ryan menyoal lagi.
Qalam hanya diam dipapah oleh Ryan. Kepalanya sempat memandang belakang. Bayangan Aliff Hamdie masih ada di situ. Dia kemudiannya melihat Ryan. Ryan tak nampak apa yang aku nampak?
“Lam, jangan buat aku panik. Ubat mana? Kau letak kat mana?”
Qalam hanya diam sehingga dia duduk di atas katilnya semula. Ryan dilihat membongkar beg bagasi yang dibawa Qalam. Mesti dia mencari ubat seperti mana yang dia tanyakan sebentar tadi. Qalam masih tidak menjawab apa-apa padanya. Hanya memerhati penuh bayangan Aliff Hamdie yang membatu berhampiran balkoni bilik yang mereka huni ketika ini.
“Lam... aku tanya ni. Ubat kat mana?” Ryan bernada sedikit keras kerana geram melihat Qalam yang masih tidak pandai menjawab soalan-soalannya. Dia yang ditambah dengan panik semakin tidak puas hati bila Qalam hanya tahu membatu sahaja.
“Aku tak sakit. Buat apa nak ubat!” nada Qalam keras melawan nada tinggi Ryan sebentar tadi. Dia geram. Mahu marah tapi bayangan Aliff Hamdie di hadapannya masih menjadi titik fokus utama pancarinderanya.
Qalam mula pening. Suara perempuan menangis mula bermain di telinganya. Dia serabut. Bayangan Aliff Hamdie yang baru muncul lagi menambah derita beban di otaknya.
Ryan segera menghampirinya. Dia tahu apa yang terjadi dengan sahabatnya itu. Sudah lama dia berpenyakit itu. Sudah lama juga dia tidak diserang benda itu. Kenapa pula malam ini dia mengalami benda itu lagi? Ryan bingung.
“Yan... tolong aku. Tolong aku, Yan.” Qalam merayu pada Ryan yang berada di hadapannya. Kepalanya sakit. Terlalu berat menampung semua yang menyerangnya serantar ketika ini.
“Lawan benda tu, Lam. Lawan...”
“Aku nampak dia... aku nampak...”
“Siapa?”
Qalam tidak menjawab. Dia memegang kepalanya yang sakit. Semakin berat dirasakannya.
“Kau letak ubat kat mana?” Ryan menyoal lagi. Menggoncang-goncangkan bahu Qalam. Dia geram dan teringin hendak marah tapi dia tidak boleh.
“Poket beg aku... hujung... sebelah kanan...”
Ryan segera berlari mendapatkan beg Qalam semula. Mengambil ubat mengikut tempat yang telah diberitahu lelaki itu. Kemudian, dia segera memberi Qalam makan bersama air mineral yang berada di atas meja.
Qalam menarik nafasnya perlahan. Perlahan-lahan ubat yang diberikan Ryan bertindak balas. Dia mula tenang semula walaupun kepalanya masih serabut dengan pelbagai persoalan yang ingin ditemui jawapannya saat ini jua. Namun, apakan dayanya. Dia masih bermain dengan teka teki takdir.
“Siapa yang kau nampak?” Ryan menyoal. Dia duduk di kerusi berhadapan dengan katil mereka.
Nothing. Aku nampak benda tu lagi. Aku dengan ada suara perempuan menangis. Aku tak tau apa kaitan semua ini dengan aku.” Dalam ayatnya menjawab dengan jujur, Qalam masih menyembunyikan kebenaran bahawa dia bertemu dengan Aliff Hamdie sebentar tadi.
“Dahlah Lam. Benda ini dah nak setahun yang lepas. Nak masuk dua tahun dah. Kau jangan nak serabutkan otak kau. Mesti kau fikir lagi benda tu sebab tu kau alami balik benda tu.” Ryan masih menasihat benda yang sama sejak hampir dua tahun yang lalu. Dia juga tahu apa yang berlaku pada Qalam. Lelaki itu sering dihantui peristiwa lama. Didatangi bayangan dan tangisan perempuan. Dia sendiri tidak tahu datangnya dari mana.
Nasib Qalam persis dengan Cinta. Masing-masing ada masa lalu yang sering menghantui mereka. Bayangan apa, Ryan masih tidak tahu dari mana atau siapa bayangan itu sebenarnya. Apa punca Qalam diganggu, itulah yang dia tidak tahu dan masih bingung sampai sekarang mencari jawapan.
Qalam membatu dan hanya tahu berfikir. Apa kaitan bayangan Aliff Hamdie dengan aku? Jadi selama ini aku didatangi bayangan Aliff Hamdie? Tapi kenapa? Benda tu sudah lama berlaku. Sejak aku tak masuk UUM lagi. Waktu tu aku tak kenal Aliff dan adiknya lagi. Tapi aku dah lama kenal dengan bayangan Aliff Hamdie. Tapi apa kaitannya dengan perempuan yang menangis? Kenapa aku pun nampak bayangan Aliff Hamdie ketika bersama Cinta? Apa kaitan semua ini? Hidup Cinta dengan aku ada kaitan ke sejak dulu? Qalam bingung. Masih buntu mencari jawapan.


No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum... tq readers !!!
Ringankan jari anda tuk komen hasil penulisan saya... muahhh ^^