Sunday 22 September 2013

Mencintai Cinta - Bab 16


Bab 16


ALIFF terpaku. Tersentak seketika tatkala melihat ada bidadari di hadapannya. Baju yang berwarna putih seakan-akan dilihat bercahaya. Ciptaan ALLAH memang indah. Cinta begitu cantik sekali.
“Anak Papakah ni?”
Cinta tersenyum. Dia menghalakan langkah ke arah ruang tamu. Di situ ada Papa, Mama dan Aliff. Hatinya riang saat menanti orang yang bakal datang menjemputnya. Sempat menjeling pada jam di tangan sebelum pergi melabuhkan punggungnya ke sofa sebelah Aliff.
“Cantik.”
Cinta tersenyum sambil menjeling ke arah Aliff yang memujinya perlahan sebentar tadi. Muka Aliff kelihatan selamba menghadap peti televisyen seakan-akan tidak pernah menyapa Cinta.
Thanks.” Cinta membalas perlahan pada Aliff. Aliff hanya tersenyum.
“Lawa anak Papa.” Ariyanshah memuji Cinta. Cinta tidak bersuara tapi senyumannyan semakin melebar di bibir.
Nit, nit!!!
Semua orang memandang Cinta tatkala mendengar bunyi hon kereta di luar. Cinta semakin teruja. Nafasnya ditarik perlahan-lahan. Pakaian dan tudungnya dikemas rapi. Kelakuannya itu diperhati penuh oleh Aliff yang duduk di sebelahnya.
“Dah cantik sangat tu...” ujar Aliff. Cinta memandangnya. Kemudian tersenyum.
“Ma, Papa... Ta pergi dulu.” Cinta menghala ke arah Papa dan Mamanya. Meminta izin sebelum pergi.
“Ya sayang. Jangan balik lambat sangat tau.” Seperti biasa, Ariyanshah yang akan memanjakan Cinta.  Siap memeluk tubuh Cinta. Memang tidak dapat dinafikan lelaki itu sangat menyangi Cinta. Tidak hairanlah Cinta suka bermanja padanya.
“Abang Aliff hantar ke luar.”
Cinta hanya tersenyum. Dia sudah terbiasa dengan rentak Aliff. Lelaki terlalu manjakan dia sebagai adiknya. Betapa bersyukurnya Cinta apabila dikurniakan keluarga yang begitu menyayanginya bak puteri raja.
“Kenapa kau lambat?” dengan nada serius, Aliff menyoal pada Aliff Hamdie yang baru keluar dari keretanya.
Relaxlah abang ipar... traffic jam tadi...” selamba Aliff Hamdie menjawab pada sahabatnya.
“Banyaklah kau punya abang ipar.” Aliff berseloroh. Aliff Hamdie di hadapannya tersenyum lebar sambil menjeling-jeling ke arah Cinta.
Cinta mengatur langkahnya dekat dengan Aliff Hamdie. Dia teruja kerana ini kali pertama keluar dengan Aliff Hamdie berdua sahaja. Tersimpul manis senyuman di bibirnya seakan-akan menutup segala degupan jantungnya. Dia benar-benar gugup.
“Jaga baik-baik adik aku ni. Ni kali pertama dia keluar dengan lelaki. Aku dan family aku bagi keluar pun sebab kami percaya pada kau, Liff.” Aliff sempat memesan.
“Jangan risau abang ipar. Akan kujaga Cinta lebih dari aku jaga diriku sendiri.”
“Berkata manis pulak kau dengan aku ya. Sakit telinga aku dengar ni. Macam nak jatuh je telinga aku sebelah.”
Semua orang mula ketawa tatkala Aliff dan Aliff Hamdie mula berlawak. Cinta yang berada di tengah-tengah turut tidak dapat menahan geli di hatinya.
“Kalau ada apa-apa, call abang Aliff. Manalah tau budak nakal ni buli Ta. Dia ni kadang-kadang memerlukan pemantauan sekali-sekala. Silap-silap bukan dia yang jaga Ta tapi Ta yang kena jaga dia pulak.” Aliff menambah semula.
“Aik, Liff. Menyindir akukah tu? Kita ni kan sahabat baik dari form one lagi. Takkan sedikitpun kau tak mnakau cover aku depan Cinta? Ceritalah benda-benda baik sikit... sejuk jugak hati Ta dengar kekasihnya berhati mulus dan kudus.”
“Ya ALLAH, kalau berterusanlah cerita korang berdua ni, sampai esok pun takkan habis. Baik Ta masuk je dalam. Tidur lebih baik.” Cinta tiba-tiba menyampuk. Dia sebenarnya tidak tahan bersama dua manusia bernama Aliff itu. Mereka memang suka melalut.
“Hah, kau tengok Liff. Puteri aku ni dah tak sabar-sabar nak keluar dengan aku.”
“Puteri kau? Ehhh... salah di situ. Cinta ni aku dan keluarga ku yang punya.”
“Ehhh... satu, dua, tiga... berhenti sekarang okey?” Cinta segera memotong semula. Mereka berdua segera mengunci mulut.
Sorry...” Aliff Hamdie segera memohon.
Cinta tersenyum simpul. Cover perasaannya. Penyayangnya Aliff Hamdie terhadap Cinta. Dia tidak mahu Cinta marah walaupun sedikit. Dia menjeling pada Aliff di hadapannya. Dia malu sekali bila Aliff Hamdie berkelakuan sedemikian rupa di hadapan abangnya.
Aliff memandang Cinta dan Aliff Hamdie. Sayang Aliff Hamdie terhadap Cinta memang mendalam sekali. Dia tidak dapat mengalahkannya. Aliff Hamdie memang hebat dengan ketulusannya.
“Liff, aku pergi dululah. Lambat-lambat nanti, balik lambat pulak. Nanti aku jugak yang kena marah. Tak pasal-pasal aku kena tembak oleh Papa kau yang askar tu. Mati percuma aku sebelum kahwin dengan tuan puteri sebelah aku ni.”
Cinta tergelak kecil. Lawak Aliff Hamdie memang terkena di hatinya.
“Amboi, aku report kat Papa aku baru padan muka kau!”
“Hehe...” Aliff Hamdie masih berlawak. Cinta di sebelahnya menahan gelak daripada bertelabur mengilai seperti syaitan. Memang lawak sekali lawak Aliff Hamdie.
“Hati-hati.” Pesan Aliff lagi.
“Okey abang ipar. Sebelum tu, aku nak peluk kau dulu kawan. Ala, kita buat macam Kak Lisa aku buat dengan Cinta. Budak perempuankan suka main peluk-peluk kalau nak berpisah,” masih tidak habis lagi lawak Aliff Hamdie. Habis tergelak Aliff dan Cinta di situ.
Cinta memerhati Aliff Hamdie yang memeluk tubuh Aliff sambil menepuk-nepuk belakang masing-masing. Entah apa yang dibicarakan sesama mereka, Cinta tidak dapat mendengarnya langsung. Rahsia lelakilah agaknya.
“Sudahlah tu. Mengutuk orang je kerja korang berdua ni.” Cinta bersuara lagi.
“Mana ada mengutuk. Memujilah!” Aliff Hamdie segera membela diri sebaik sahaja melepaskan pelukan dengan sahabatnya.
“Yalah-yalah...” Cinta mengalah.
“Yalah princess... marilah kita pergi sayang...”
Cinta memandang tajam muka Aliff Hamdie. Geramnya hadir tatkala mendengar perkataan yang memalukan terkeluar dari mulut lelaki itu.
“Abang tak dengar apa-apapun...” Aliff segera bersuara. Dia tahu Cinta malu.
“Malu kat Abang Aliff...” ujar Cinta berbisik pada Aliff Hamdie. Lelaki itu hanya tersenyum. Memang itu hobinya. Bersikap nakal dengan Cinta. Sebab itulah Cinta tertarik dengannya.
“Aliff tu pekak badak. Jangan risau dia takkan dengar apa-apa punya.”
Cinta tersenyum menahan gelaknya. Aliff kelihatan menahan perasaannya. Dia juga mahu tergelak namun terpaksa berpura-pura marah dan blur. Dia memang masak dengan perangai gila Aliff Hamdie. Berlawak sedemikian memang mulut lelaki itu.
“Okey Liff. Kita jumpa lagi kalau ada kesempatan.”
Aliff hanya tersenyum. Merepek sungguh mulut Aliff Hamdie malam ini. Dia yakin sungguh kebahagiaan lelaki itu menjadi menyebabnya. Tidak tentu arah dia dibuatnya. Lebih-lebih lagi melihat keangguanan Cinta malam ini.
“Awak cantiklah hari ni.” Aliff Hamdie memuji Cinta sambil membukakan pintu kereta untuk gadis itu. Cinta sempat mencubit lengan Aliff Hamdie. Dia kemudiannya tersenyum sambil masuk ke dalam kereta. Bangga kerana mendapat layanan di-Raja oleh lelaki itu.
“Liff, adik kau ni suka sangatkah mencubit orang? Dia asyik cubit aku je ni.” Aliff Hamdie mula mengadu pada Aliff yang masih tercegat tidak jauh dari keretanya.
“Padan mukak kau. Jangan banyak songeh. Pergilah cepat.”
Aliff Hamdie tersenyum pada Aliff. Dia sempat megenyitkan matanya pada Aliff sebelum masuk ke dalam kereta.
“Kita nak pergi mana?” Cinta menyoal Aliff Hamdie tatkala lelaki itu masuk dalam kereta.
Special. Sampai nanti baru awak tau.”
Cinta mengerutkan dahinya. “Baik tak payah tanya kalau dapat jawapan macam tu!” dia merungut. Aliff Hamdie di sebelahnya kelihatan tersengih melihat telatah Cinta.
“Comel!”
What?” Cinta menyoal. Tidak jelas mendengar apa yang baru sahaja diungkapkan oleh Aliff Hamdie padanya.
“Tak ada apalah.”
“Tengok. Bila saya tanya mana nak jawab.”
“Awak ni makin manjalah dengan saya.”
“Jangan nak mengarutnya. Mana ada!”
Aliff Hamdie tersenyum. Cinta kelihatan semakin geram. Memang inilah yang dia selalu kena. Aliff Hamdie memang suka bulinya.
“Ala... janganlah merajuk wahai puteriku yang cantik...”
“Saya tak makan pujuk awak pun...”
“Oh, pujuk boleh dimakan rupanya. Saya tak pernah tau pun.”
Cinta mengerutkan dahinya. Matanya tajam memandang Aliff Hamdie yang semakin rancak berlawak.
“Saya sayang awak.”
“Hah?” Cinta terkesima.
“Takkan itupun awak tak dengar?”
“Apa?” Cinta pura-pura blur padahal ayat Aliff Hamdie sebentar tadi sangat jelas di pendengarannya.
“Tak ada apalah.” Aliff Hamdie mahu merajuk.
Cinta memandang hadapan. Dia menahan tergelak tapi terpaksa ditahan. Padan muka! Desis Cinta. Dia berjaya mengenakan Aliff Hamdie akhirnya.
“Ehhh...”
“Kenapa?” Cinta menyola tatkala mendengar Aliff Hamdie bersuara.
“Kereta ni macam...” tidak habis ayat Aliff Hamdie, kereta yang dinaiki sudah tidak boleh berfungsi dengan baik. “Time nilah dia nak rosak pulak!” Aliff Hamdie merungut marah.
Cinta hanya melihat Aliff Hamdie di sebelahnya yang mula bengang dengan apa yang terjadi. Apa tidaknya, tidak sampai dua kilometer mereka bertolak dari rumahnya, kereta sudah rosak. Aliff Hamdie memang patut bengang. Rencana yang telah dirancang malam ini semua bakal tergendala jika kereta tidak dapat dibaiki dengan cepat.
Aliff Hamdie memberhentikan kereta di tepi jalan. Cepat keluar dari kereta memerhati apa yang rosak. Cinta mengikut tindakannya. Dia juga mahu tahu.
“Tayar belakang pecah. Saya tak da tayar spare.”
“Saya call Abang Aliff. Minta dia tolong kita,” cadang Cinta.
“Emmm... awak call kejap lagi boleh?”
“Kenapa?”
“Hah? Saja.”
“Hah?”
“Plan malam ni nampaknya kenalah cancel. Kita borak kejap boleh? Lepas tu baru kita call Aliff.”
Cinta hanya diam. Dia tersenyum. Kesian pada Aliff Hamdie. Segala yang telah dirancangnya terpaksa dibatalkan padahal inilah hari pertama mereka keluar berdua kerana selama ini mereka selalu keluar ditemani Aliff, Alisa mahupun Hardi dan Leby. Hamper tiga tahun mereka berkawan dan inilah saat-saat yang ditunggu oleh Aliff Hamdie.
“Saya minta maaf.” Aliff Hamdie memohon maaf.
“Kenapa minta maaf pulak? Bukan salah awak pun. Kereta ni memang dah nak rosak.”
Keadaan senyap. Masing-masing duduk di atas bonet hadapan kereta sambil memerhatikan langit malam yang dipenuhi jutaan bintang.
“Saya tau awak suka tengok bintang.”
Cinta memandang Aliff Hamdie segera.
“Macam mana awak tau?”
“Sebab sayapun suka tengok bintang.”
“Hah? Jawapan tak ada markah langsung!”
“Amboi, dah pandai berlawak...”
“Awak yang ajar saya.” Jawapan Cinta melahirkan gelak Aliff Hamdie.
“Awak memang pandai.”
Cinta tersenyum. Aliff Hamdie kalah lagi.
“Saya sebenarnya selalu nampak awak tenung langit yang penuh dengan bintang. Saya dah lama nak tanya awak tapi biar saya perhatikan awak dulu. Jadi, betullah awak suka tengok bintang?”
Cinta mengangguk-angguk perlahan sambil tersenyum. Senyuman itulah yang menambat hati Aliff Hamdie.
“Awak cantik bila senyum.” Aliff Hamdie mula memuji lagi. Dia memang benar-benar cair dengan senyuman Cinta. Hatinya seakan-akan mahu gugur melihat senyuman Cinta padanya.
“Bila senyum je?” segera cover malu. Cinta menyoal dengan berlawak pada Aliff Hamdie.
“Saya kenal awak dari dulu lagi. Sejak awak masih pakai tudung hanya ke sekolah tapi free hair bila luar waktu sekolah. Sampai awak mula serius pakai tudung setahun lalu, saya  tetap suka nampak awak. Memanglah pakaian melambangkan diri seseorang. Tapi awak lain. Entahlah. Saya suka awak apa adanya sebab saya tahu hati saya tidak salah memilih perempuan yang cantik macam awak. Bukan sahaja cantik pada muka, tapi ada hati yang lebih cantik dari segala-galanya.”
“Saya tak percaya.”
“Mungkin budak nakal sekolah ni awak pandang sebagai lelaki yang pandai berkata-kata. Tapi saya ikhlas.”
“Tapi bukankah seorang lelaki suka pada perempuan yang cantik?”
“Saya mengaku, saya memang cepat tertarik melihat perempuan yang cantik. Pertama kali jumpa awak dulu, ingat tak yang kita tak sehaluan? Saya pernah marah awak. Tapi saya pun tak tahu kenapa saya tak boleh nak benci awak macam saya benci orang-orang lain yang pernah cari pasal dengan saya. Bila saya tengok muka awak, saya macam jadi lemah. Awak memang cantik. Tapi jujurnya saya cakap, saya lebih tertarik dengan keperibadian awak melalui nota yang kita buat setiap pagi. Nota cinta itulah yang buat saya kenal siapa awak di hati saya.”
Cinta melihat wajah hitam manis milik Aliff Hamdie. Matanya yang sayu itu melambangkan setiap perkataan yang baru diungkapkan adalah jujur sepertimana dia mengakuinya. Lelaki itu tidak berdusta dengan bermain kata-kata. Dia memang ikhlas. Cinta tahu dan dapat rasakan.
“Kejap. Ada benda saya nak bagi awak.”
Cinta hanya terdiam memerhati tingkah laku Aliff Hamdie yang berlari masuk ke kereta. Tidak sampai 10 saat, dia datang semula.
“Saya tau awak suka menulis dan melukis. Saya beli buku ni untuk awak. Buku tu ada dua fungsi. Boleh menulis dan boleh melukis. Dan yang ini pensil kesayangan saya. Saya pakai pensil ni sejak saya darjah enam lagi. Arwah atuk yang bagi.”
“Kenapa bagi saya kalau pensil tu benda kesayangan awak?”
“Sebab saya sayang awak lebih dari segalanya. Saya tau kita masih muda. Tapi saya berharap sangat kalau boleh hubungan kita akan pergi lebih jauh dari ini. Saya nak hidup dengan awak sampai akhir hayat. Saya janji akan cuba berada di samping awak sampai bila-bila. Saya tak akan tinggalkan awak.”
“Betul?”
“Bintang menjadi saksi. Saya memang berkata benarlah ni.”
Cinta tersenyum. Hatinya terharu.
“Saya sayang awak.”
Aliff Hamdie membesarkan biji matanya. Terperanjat mendengar ayat Cinta sebentar tadi.
“Betulkah apa yang saya dengar ni?”
“Ya. Saya serius. Saya sayangkan awak.”
Yesss! Terima kasih ya-ALLAH atas kurniaanMu malam ini. Terlalu indah saat ini. Terima kasih, Cinta Nur Alyah. Saya pun sayang awak jugak.”
“Kenapa awak macam nak nangis?”
“Saya tak pernah rasa sebahagia ini.”
“Eiii... dahlah. Saya call Abang Aliff sekarang boleh?”
“Tak apa. Biar saya call dia.”
“Okey. Eh, ada kereta lalu sini. Biar saya tahan. Manalah tau dorang  boleh bantu kita sementara tunngu Abang Aliff datang sini.”
“Tak payahlah. Kita bukannya boleh ramal orang kat sini. Lagipun dah malam. Manalah tau budak-budak jahat.” Ujar Aliff Hamdie.
“Jangan fikir benda-benda mengarutlah. Awak call Abang Aliff sekarang. Hah, kereta dorang dah berhenti. Biar saya pergi minta tolong.”
“Okey...” Aliff Hamdie pasrah. Apa sahaja kemahuan dan arahan Cinta memang dia akan turuti. Dia tidak boleh berkata tidak pada perempuan itu. Itulah kelemahannya.
Cinta mengatur langkahnya ke proton wira yang baru berhenti. Dua orang lelaki turun dari kereta itu.
“Kenapa ni?” salah seorang daripadanya menyoal Cinta.
“Tayar pecah. Kami tak da tayar spare.”
Mereka berdua tersenyum. Cinta merasa pelik. Apa yang lucu, dia sendiri tidak tahu.
“Rezeki datang malam ni. Perempuan ni cantiklah, geng. Boy, apa lagi. Tangkap!”
Cinta mengundurkan kakinya dengan cepat.
“Awak!!!” Cinta memanggil Aliff Hamdie yang sedang membuat panggilan telefon. Kudrat perempuannya lemah. Dia ditangkap dengan mudah sekali oleh dua lelaki tadi.
Aliff Hamdie melepaskan telefonnya. Matanya membulat melihat Cinta ditangkap oleh dua lelaki tadi. Patutlah dia rasa tidak sedap hati apabila Cinta mahu menahan kereta tadi.
“Woii!!! Lepaskan dia!” Aliff Hamdie mengamuk. Mereka berdua segera melarikan Cinta ke semak berdekatan. Aliff Hamdie segera mengejar.
Beberapa minit mengejar, Aliff Hamdie hilang jejak. Kiri, kanan, depan, belakang dia pandang. Semua arah tiada bayangan mereka. Hatinya cemas. Fikirannya hanya satu. Cinta.
“Awak!! Alyah..!!!” Aliff Hamdie berteriak sekuat hati. Mengharap suaranya sampai ke cuping telinga Cinta.
“Awak!”
Aliff Hamdie tersentak. Suara Cinta memanggilnya di belakang.
Pukkk!!
“Awak!!!” Cinta berteriak sekuat hati. Aliff Hamdie rebah dipukul kuat dengan kayu dari belakanganya. Dua lelaki tadi ketawa puas. Umpan mengena. Aliff Hamdie terjerat kali ini.
Aliff Hamdie lemah. Mahu bangkit tetapi kudratnya sudah tiada. Melihat Cinta yang sedang dipegang oleh lelaki tadi, dia cuba melawan kesakitan yang ada.
“Kamu jangan nak apa-apakan dia.” Kata Aliff Hamdie lemah.
“Wau!! Berlagak nak jadi Hero Malaya la konon...!”
“Hero Malaya? Taik kucing! Eh, Zal. Cuba kau tengok betul-betul muka budak ni. Bukan dia ni budak gangster sekolah kat St. Patrick ke? Aku rasa dialah yang bertumbuk dengan adik kau hari tu.”
“Iya tak iya pulak. Nampaknya aku dibagi peluang balas dendam untuk adik aku malam ni. Eh, poyo! Kau belasah teruk adik aku sampai patah tangan dia hari tu. Malam ni kau tengok siapa lagi hebat. Setakat nak jadi gangster sekolah. Kau tak kenal aku lagi. Ni dia taico kat Bandar Tawau. Kau cari penyakit dengan adik aku sama jugak dengan cari penyakit dengan aku! Malam ni jugak kau siap terima balasan. Boy, kau belasah dia sampai aku puas. Semantara itu, aku nak ‘telan ikan emas’ depan mata aku ni. biar dia tengok awek dia kena ngap dengan aku depan mata dia sendiri. Baru puas hati aku!”
Aliff Hamdie dipukul beberapa kali. Dia cuba untuk melawan tatkala melihat Cinta meronta-ronta minta dilepaskan oleh lelaki yang dipanggil Zal tadi.
“Lepaskan dia...” hatinya tidak sanggup lagi melihat Cinta diperlakukan sedemikian. Tudung di kepalanya sudah dibuka. Baju yang dipakai Cinta mula dikoyak. Semua itu memang sedang berlaku depan matanya.
Aliff Hamdie mengumpulkan semua kudrat yang ada lalu bangkit. Dia bangkit melawan lelaki yang memukulnya. Boy rebah. Aliff Hamdie bangkit mengambil kayu yang digunakan untuk memukulnya tadi.
“Binatang!!!” dengan satu perkataan, dia memukul kuat kepala Zal dengan sekuat hatinya. Tiba giliran Zal pula yang rebah.
“Awak... awak tidak apa-apa?” dia segera ke arah Cinta. Cinta dilihat menangis ketakutan. “Awak, saya di sini. Awak selamat.”
Cinta melihat wajah Aliff Hamdie yang penuh dengan darah. Keadaan lelaki itu lemah. Dia nampak Aliff Hamdie dibelasah teruk sebentar tadi dan tetapi lelaki itu masih bangkit semata-mata mahu menyelamatkannya.
“Tolong saya, awak... saya takut...” ujar Cinta menggigil.
“Saya ada kat sini. Jangan risau. Saya akan lindungi awak.” Aliff Hamdie memeluk Cinta. Cinta mengangguk.
“Awak okey? Darah...” Cinta melihat semakin banyak darah mengalir dari tubuh Aliff Hamdie.
“Saya tak apa-apa. Awak pakai baju saya dulu...” Aliff Hamdie cuba membuka bajunya untuk diberikan pada Cinta. Dia tidak sampai hati melihat Cinta dengan keadaan sedemikian.
“Dia... dia... dia bangun balik...” belum sempat Aliff Hamdie membuka bajunya, Cinta bersuara memberitahu Zal sudah bangkit semula selepas kepalanya dipukul tadi.
“Sial! Kau main kasar dengan aku ya. Kau akan terima balasannya.”
Cinta membesarkan biji matanya. Tidak sempat Aliff Hamdie mahu bangkit, Zal menikamnya dari belakang dan kemudian terus lari dari situ.
Aliff Hamdie yang terjatuh di pangkuan Cinta menarik nafas perlahan. Pisau yang masuk ditubuhnya masih terpacak teguh di bahagian belakang lelaki itu. Darah mula memancut keluar dengan laju.
“Awak... mengucap...”
“Saya... sayangkan... sa.. sayangkan awak selamanya...” ucap Aliff Hamdie perlahan. Menggigil tangan Cinta yang memegangnya. Ini lebih menakutkannya dari kejadian tadi.
“Mengucap... Abang Aliff akan sampai sekejap lagi. Kan awak dah telefon dia tadi. Dia akan sampai. Kita tunggu dia. Sekejap lagi dia akan...”
“Saya minta... minta ma.. maaf... janji... janji saya pada... awak...”
“Tak. Awak akan selamat. Awak jangan cakap lagi. Awak akan selamat. Kita akan selamat. Abang Aliff akan datang sekejap lagi...” Cinta menangis mengatur ayatnya. Darah dari belakang Aliff Hamdie sudah mula membasahinya.
“Tolong... tolong ucap sekali lagi... yang awak... awak sayangkan sa.. saya...”
“Mengucap awak...”
Please... Alyah...” Aliff Hamdie merayu lagi. Suaranya hilang-hilang bak radio yang mahu rosak. Cinta menangis semakin deras. Namanya diseru buat pertama kalinya dalam perbualan mereka. Dia tahu, hanya Aliff Hamdie seorang yang memanggilnya dengan nama Alyah selain arwah Mamanya.
“Saya sayangkan awak lebih dari segalanya. Saya sayangkan awak. Tolong jangan tinggalkan saya. Awak kena kuat. Tolonglah...” Cinta pula yang merayu kali ini.
“Terima kasih... saya... saya juga... sayangkan awak lebih... dari yang awak tahu. Dunia... dan akhirat,” ucap Aliff Hamdie sambil memegang pipi Cinta. Nafasnya ditarik sekuat kudratnya yang tersisa. Semakin sukar melalui saat ini.

“Mengucap awak... mengucap...” 

No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum... tq readers !!!
Ringankan jari anda tuk komen hasil penulisan saya... muahhh ^^