Sunday 16 June 2013

Mencintai Cinta - Bab 12

Bab 12

MEJA makan sudah dipenuhi dengan lauk pauk. Tiga orang tukang masak sudah beredar ke dapur selesai menghidangkan semua makanan. Qalam, Ryan, Basyirah, Cinta dan Mama Aliff sudah duduk di meja makan.
“Selamat pagi.”
Semua orang memerhatikan seorang lelaki yang baru menyapa. Umurnya lingkungan akhir 40-an. Serius sahaja mukanya di pagi ini. Ryan, Qalam dan Basyirah mengunci mulut. Siapa pula lelaki ini? Kelmarin tidak pula ketemu.
Good morning, Papa...”
Qalam memerhati penuh gadis di hadapannya itu. Tidak pernah melihat Cinta tersenyum lebar selebar pagi ini. Manis sangat. Cukup sejuk hatinya mendengar nada suaranya yang manja. Tidak pernah melihat gadis itu berkelakuan sedemikian rupa. Selama ini dia hanya melihatnya senyap dan bercakap tenang dengan nada yang mendatar. Papa? Rupanya inilah ayah mereka. Patutlah kelakuannya sedemikian rupa. Pelik juga. Bertemu dengan Mamanya dia tidak pula berkelakuan sebegitu. Memang pelik! Mesti anak manja Papanya!
Good morning, my princess!”
Qalam tersenyum. Patutlah. Memang sah dia anak manja Papanya!
“Jadi inilah kawan-kawan Aliff?”
Mereka bertiga terdiam. Nada Papa Cinta tegas. Ryan menelan air liur. Agak menakutkan juga. Basyirah pula tunduk. Dia memang pantang berjumpa dengan orang yang tegas. Hanya kelihatan Qalam sahaja yang selamba.
“Ni Ryan dan Qalam. Yang ni Basyirah, tunang Qalam.” Cinta bersuara memperkenalkan kawan-kawannya. Kawan-kawannya? Dia tidak rasa begitu kerana dia tidak pernah bergaul dengan mereka kecuali hal berkaitan dengan tugasan kumpulan. Itupun hanya satu tugasan sahaja mereka sekumpulan.
“Tunang? Student UUM jugaklah ni?” Ariyanshah menyoal lagi. 
Qalam memandang Cinta yang mengangguk. Terpaksa dia tersenyum tawar kepada Papa Cinta dan segera berjabat tangan sebagai tanda pertemuan. Kelakuannya kemudiannya diikuti oleh Ryan. Sesudah itu, Qalam memandang Cinta semula. Nampaknya, gadis itu sudah mula mengikat pandangannya.
Ariyanshah memandang jam di tangannya. Semua orang yang ada di meja makan dipandang. Sudah pukul 7.40 pagi. Dia kemudian duduk di tempat duduknya. Qalam diperhatikannya penuh. Ini kawan anaknya? Dia merasakan sesuatu. Seperti pernah bertemu dengannya sebelum ini tapi dia lupa. Di mana mereka pernah bertemu? Dia was-was.
Ryan diam memerhati. Pandangannya terpaut pada wajah manis Cinta pagi ini. Dia tersenyum lebar tidak seperti sebelum ini. Hatinya semakin terpaut. Cukup manis! Pandangannya mula lari memandang semua orang. Semuanya senyap dan yang paling menakutkan Papa Cinta yang garang seperti singa itu. Walaupun dia menegur secara ramah tetapi mendengar suaranya, dia yakin Papa Cinta seorang yang tegas. Persis seorang askar.
Meja makan yang luas kelihatan agak senyap. Berada di meja makan sahaja persis santapan di-raja. Panjang dan luas. Masing-masing berjauhan walaupun duduk bersebelahan.
“Assalamualaikum. Sorry lambat. Good morning Ma... good morning Pa... sorry i’m late,” Aliff yang tergesa-gesa kelihatan kelam kabut. Dia menyalam tangan Mamanya. Dia sempat menelan air liurnya apabila memandang muka Papanya. Mahu tidak mahu, dia terpaksa ke arah Papanya.
Aliff berdiri di sisi kanan Papanya yang sudah duduk di kerusi. Berdiri kemas dan senyap. Kawan-kawannya yang lain memerhati. Kecut juga dirasakan. Melihat Papa Aliff senyap, mereka semakin kecut perut.
Cinta kelihatan senyap. Dia seperti sudah biasa dengan keadaan ini.
“Sekarang sudah pukul berapa?”
Aliff menelan air liur.
“7.46 pagi.” Jawabnya perlahan selepas memandang jam tangannya.
“Aliff tahu waktu sarapan mula pukul berapakan?”
“7.45 pagi.”
“Waktu berada di meja makan?”
“7.30 pagi dan selewat-lewatnya pukul 7.40 pagi.”
“Malam semalam Aliff pergi mana? Papa sampai ke rumah dari Bandung  pukul 1 pagi. Papa tidak nampak kereta Aliff dalam garaj. Aliff pergi mana?”
Aliff menelan air liurnya. Apa yang perlu dijawabnya kali ini? Dia buntu dan otaknya seakan-akan tidak berfungsi. Dia paling lemah bab ini. Apa yang paling dikesalinya, dia tidak tahu Papanya akan pulang mengejut malam semalam.
“Mama called Papa bagitau Aliff balik. Bawa kawan-kawan Aliff. Jadi Papa pulang awal. Aliff terkejut ya?”
Aliff terdiam. Papanya dapat membaca fikirannya pula kali ini. Habislah aku! Desisnya.
“Aliff... Aliff pergi rumah Hardi. Lama tidak jumpa dia. Lepak-lepak sambil tengok TV. Tidak sedar sudah lewat malam.”
Cinta melihat Aliff. Dia menipu. Cinta tahu. Dia terdengar Aliff bercakap di telefon malam tadi dengan Hardi. Mereka keluar pergi lumba kereta.
“Abang Aliff cakap betul, Pa.”
Aliff memandang Cinta. Begitu juga dengan semua orang. Dia yang berani mencelah tiba-tiba mengejutkan semua orang.
“Ta dengar abang cakap telefon dengan Hardi petang kelmarin. Hardi buat kenduri semalam. Lepas tu dorang mahu lepak sama-sama sebab lama tidak berjumpa.” Cinta semakin rancak mencelah.
Aliff terdiam. Cinta sering kali muncul di saat-saat sulit seperti ini. Dari dulu sampai sekarang.
“Betul?” Ariyanshah menyoal Aliff. Aliff mengangguk lemah. “Hari ini, esok dan lusa, Aliff tidak boleh keluar rumah.”
“Tapi Pa... Aliff kan baru balik...” ayat Aliff mati di situ sahaja. Mahu dipanjangkan lagi tapi terbantut pandangan mata Papanya yang tajam.
“Hari ni bawa kawan-kawan tu pergi bersiar-siar. Ingat jangan sesekali keluar berjumpa orang lain. Pak Man akan awasi Aliff hari ni. Papa akan ambil kunci kereta Aliff. Faham?!”
“Hah..? emm... Aliff faham...” dengan penuh keberatan, Aliff menjawab.
“Aliff tau Papa tak suka ditipu bukan? Dan Aliff cukup faham Papa nak anak-anak Papa berdisiplin. Dan jangan buat muka protes lagi. Pergi duduk dan kita bersarapan. Dah lambat.”
Aliff mengatur langkah ke kerusinya. Qalam di sebelahnya diam. Ryan mula kecut perut. Basyirah juga sama. Hanya Cinta sahaja yang diam seperti biasa.
*****************************************************************************
ALIFF memandang kawan-kawannya. Dia bingung. Otaknya buntu selepas dikenakan hukuman selama tiga hari oleh Papanya pagi tadi. Pak Man yang sejak pagi tadi mengawasinya mula merimaskan. Dia paling pantang dikawal ketat.
Basyirah, Qalam dan Ryan masing-masing memandang sekeliling. Langkah Aliff di hadapan masih lagi dibuntuti. Entah ke mana pula mereka dibawa kali ini. Rumah Aliff sungguh besar dan luas. Lelaki itu sedang membawa mereka menyusuri setiap pelosok yang ada di rumahnya. Ingin semua orang tahu agar tidak sesat untuk seminggu ini.
Mata Qalam mula tertarik dengan sesuatu yang tergantung di dinding. Dia baru perasan ada gambar keluarga Aliff di situ. Memang iras sungguh Aliff dengan Mamanya. Melihat muka Cinta, dia tersenyum. Ada mirip dengan Papanya. Kewujudan seorang lagi wanita cantik lingkungan Mama Aliff berposisikan di sebelah Cinta menimbulkan tanda tanya. Matanya iras dengan Cinta. Tapi siapa dia? Qalam bingung. Dua wanita di situ. Ini bermaksud, Papa Aliff kahwin dua? Qalam bingung. Kalau benar, Cinta dan Aliff adalah adik beradik tiri!
“Masuklah. Inilah tempat aku lepak.”
Qalam tersentak. Dia segera melangkah. Dia kemudiannya memandang Aliff. Pelawaan lelaki itu diterima. Mereka masuk ke dalam sebuah bilik yang terletak di tingkat paling atas rumah banglo yang mereka diami untuk cuti kali ini.
“Boleh tahan, Liff!” Ryan bersuara. Seperti biasa, dia memang kaki memuji sesuatu yang cantik pada pandangan matanya.
“Kalau aku tak keluar rumah, hanya tempat ni aku lepak.” Ujar Aliff lagi.
“Mesti kau bawa geng sekali kat sinikan?” Ryan menyoal pula.
“Hanya orang-orang tertentu sahaja yang boleh masuk dalam bilik ni. Orang gaji sendiripun aku tidak benarkan masuk. Kecuali Pak Man.”
“Mesti tempat ni special...”
Aliff mengangguk perlahan dengan kata-kata Ryan.
“Kalau begitu, kami ni antara orang yang speciallah ni.”
Aliff hanya tersenyum sedikit di bibirnya.
“Korang geng ada berapa orang sebenarnya?” Basyirah tiba-tiba bersuara. Di hadapannya betul-betul bingkai gambar Aliff bersama kawan-kawannya termasuk Cinta. Bingkai gambar yang terletak di atas meja itu menarik perhatiannya.
“Semuanya enam orang.”
“Termasuk Cinta?”
Aliff hanya mengangguk. Basyirah memandang tajam gambar di hadapannya. Pandangannya perlahan lari ke arah tunangnya, Qalam. Dia memandang kea rah gambar itu semula. Dia seakan-akan tidak percaya dengan apa yang dia lihat sekarang. Qalam dipandang untuk kesekian kalinya. Tunangnya itu seakan-akan hilang mood dan bertindak berdiam diri. Sejak mereka sampai, Qalam banyak berdiam diri. Dengan Ryan sekali pun dia kurang bercakap.
“Memang Cinta tak pakai tudung sebelum ni?” soalan Basyirah kali ini mula manarik perhatian Qalam dan Ryan. Masing-masing memandangnya.
“Gambar tu time kami lower six. Dia memang free hair dulu. Upper six baru dia pakai tudung. Biasalah, jiwanya remaja. Bila sedar dia dewasa sikit, dia sedar dia ada tanggungjawab sebagai muslim. Lagipun dunia remaja di Sabah ni banyak dugaannya kerana ramai etnik berlainan agama. Pengaruh agama lain kuat. Budaya tidak pakai tudung tu biasa bagi kami.”
Ryan yang tadinya sibuk mengacau gitar mula ke arah Basyirah. Mahu melihat muka Cinta seperti mana yang diperkatakan Basyirah tadi.
“Comel. Macam budak Jepun.” Ryan memuji. Melihat gaya rambut Cinta dulu dipotong seperti artis Jepun, mukanya kelihatan seperti anak Jepun.
Qalam hanya menjeling dari jauh. Memang benar apa yang Ryan katakan. Sekarang, dia berubah dan apa yang ada pada Cinta sekarang lebih menarik perhatiannya. Dia lebih suka Cinta yang sekarang. Ayu dengan tudung selendang di kepalanya.
“Korang jamming kat sini ke?” Ryan pula menyoal. Alat muzik kelengkapan dan semua kelengkapan ada di situ. Mesti Aliff dan gengnya selalu buat ‘konsert’ kat bilik ini.
Release tension di sinilah. Rasa bosan sikit, kami menyanyilah di sini. Nyanyi ramai-ramai sampai suara habis rosak. Lagipun bilik ni dicipta khas serap bunyi. Nyanyi sekuat hatipun tiada siapa yang akan dengar.”
“Wah, seronoklah kalau macam tu. Aku nak nyanyi boleh?”
“Boleh. Tapi bukan hari nilah. Aku baru dapat tau microphone rosak. Aku rasa mic tu sudah lama tak ditukar. Lagipun bilik ni dah hampir setahun tak da orang masuk.”
“Hampir setahun? Kenapa?”
Aliff memandang Ryan. Dia malas mahu mengungkit apa cerita lama. “Kau ni banyak tanyalah. Kami semua ada hal masing-masing. Semua sibuk urus diri sendiri masuk U. Kau fahamkan jugak.”
“Takkanlah kot. Aku tengok kamu satu geng macam rapat sangat. Macam adik-beradik dah. Takkan hal kecik macam tu boleh halang kamu lepak kat sini lagi.” Ryan kelihatan seperti bingung. Jawapan Aliff padanya kurang memuaskan.
Aliff diam. Ryan dianggapnya mula berceloteh walaupun dia sedar lelaki itu mahu mengorek cerita. Mata Aliff mula dikalihkan ke arah Qalam. Dari tadi Qalam tidak bersuara. Dia seakan-akan tidak wujud di situ. Sibuk dengan diri sendiri dan cuma memerhatikan bilik tempat mereka berada kini. Dia seakan-akan tiada perasaan tentang apa yang ada di hadapannya.
“Liff, aku nak tanya sikit boleh?” Ryan kembali bersuara menyoal.
“Dari tadi lagi kau menanya. Aku nak halangpun tak boleh. Tanyalah.”
“Kenapa dinding kat sini separuhnya kena tutup pakai kain? Memang fashion bilik ni ke atau ada sesuatu di sebalik kain?”
Deringan telefon Qalam tiba-tiba mengejut semua orang. Soalan Ryan kepada Aliff mula tergendala jawapannya.
Sorry. Emm... aku keluar dulu Liff. Aku nak jawab panggilan.” Qalam bersuara akhirnya. Melihat Aliff mengangguk faham dengan situasinya, dia mula keluar dari bilik itu.
Keadaan mula senyap. Basyirah masih memerhatikan gambar yang ada di hadapannya. Dia mengamati sedalam-dalam wajah yang ada dalam bingkai itu. Ada enam orang semuanya. Ryan pula mula masih rasa musykil dengan keadaan dinding yang dilapik dengan kain putih itu. Nalurinya kuat mengatakan ada sesautu di sebalik itu. ‘Sesuatu’ itulah yang akan membongkarkan cerita di sebalik kisah Aliff dan gengnya.
“Liff, kau tak jawab soalan aku lagi...” Ryan bersuara lagi. Mahu mendapatkan jawapan pada soalan yang diberikan.
Pintu tiba-tiba diketuk. Nampak gayanya jawapan pada soalan Ryan akan tertangguh sekali lagi. Beberapa saat kemudiannya pintu terbuka dan kelibat Pak Man muncul.
“Cik Lisa datang...”
Aliff memandang tepat pada Pak Man. Dia terperanjat dengan berita yang disampaikan sebentar tadi.
“Hai Liff..!”
Belum sempat Aliff berkata apa-apa, kelibat seorang perempuan tiba-tiba muncul dari belakang Pak Man. Sudah beberapa bulan tidak bertemu akhirnya mereka bertemu empat mata di tempat itu.
Basyirah memerhati penuh wajah yang baru dilihatnya itu. Kemudian dia melihat pada bingkai gambar di hadapan matanya. Wajah itu ada dalam senarai mereka berenam.
“Lisa... bila sampai?”
Pak Man mula mengundurkan langkah keluar dari tempat itu. Meninggalkan mereka berempat. Lisa pula mengatur langkahnya masuk. Mula mendekati Aliff sambil memerhatikan dua orang yang tidak dikenalinya di situ.
Ryan memerhati penuh wajah perempuan yang baru masuk itu. Mata perempuan itu menarik perhatiannya. Dia bingung. Sama seperti seseorang yang amat dikenalinya. Dia amat pasti dengan apa yang dia lihat dan apa yang dia rasa.
“Sampai kelmarin lagi. Tapi Lisa duduk di rumah. Rest. Penat.”
Aliff diam sahaja mendengar apa yang diterangkan oleh Lisa. Gadis itu sudah berdiri di hadapannya. Senyuman yang tidak pernah lekang di bibir menambahkan lagi kemanisan di wajahnya. Rambutnya yang panjang tidak diikat itu kelihatan kemas seperti biasa dengan potongan layer. Dia nampak lebih matang dengan gayanya kini berbanding beberapa bulan yang lalu.
“Hah, biar Aliff kenalkan. Ni Lisa. Lisa, ni pulak kawan-kawan Aliff dari UUM. Basyirah, Ryan. Ada seorang lagi tapi dia keluar jap.”
“Hai... saya Alisa. Panggil jak Lisa.”
Basyirah senyum. Ryan juga sama. Melihat telatah ceria Lisa, mereka sudah mengagak gadis itu memang seorang yang periang.
“Ta Mana? Lisa tidak nampak dia pun...” cepat sekali Lisa mengatur kata-katanya. Pelat bahasa Tawau di mulutnya sangat jelas kedengaran. Sama macam Aliff pada mulanya mereka berkenalan.
“Aliff pun tak nampak dia lepas sarapan pagi tadi. Mungkin dia ada di tempat biasanya.” Ujar Aliff.
“Dia okey? sakit lagi?”
“Sekarang okey sikit. Kadang-kadang tu merisaukan jugak.”
“Lisa datang sini pun mau jumpa dengan dia sebenarnya. Rindu sangat-sangat dengan dia. Nanti Lisa jumpa Aliff lagi ya. Emm.. guys, I’m so sorry. I have to go now. Nanti Lisa jumpa kamu lagi. Okey?”
Basyirah dan Ryan hanya diam memerhatikan gelagat gadis yang baru dikenali mereka itu. dia pergi begitu sahaja dengan tindakan yang cepat. Sesi perkenalan yang singkat berakhir begitu sahaja tanpa sempat membentuk sebarang perbualan.
Sorry. Lisa memang berperangai macam tu. Lepas dia jumpa Cinta nanti, dia datanglah sini balik. Percayalah.” Aliff segera menerangkan keadaan. Dia yang masak dengan perangai Lisa kelihatan mahu meleraikan perasaan yang sedang dialami Ryan dan Basyirah di sesi perkenalan pertama itu.
“Dialah salah sorang geng kau, Liff?” Ryan menyoal. Dia perasan muka Lisa ada dalam senarai dalam bingkai gambar yang dari tadinya Basyirah tenung.
“Ya. Dia ada kembar. Geng aku jugak.”
“Hah?” Ryan terperanjat. Basyirah segera memalingkan pandangannya ke bingkai gambar itu semula. Mencari siapa gerangan yang dimaksudkan.
Aliff mengatur langkahnya. Menghadap bingkai gambar di atas meja. Gambar yang bersaiz 8R besarnya itu diamati dengan penuh perasaan. Melihat satu persatu gengnya yang sudah dianggap seperti adik-beradik sendiri. Merindui saat-saat bersama seperti dahulu. Berenam di saat suka dan duka.
“Kembarnya yang ini. Namanya Aliff jugak.”
“Hah, nama korang sama?” Basyirah pula yang menyoal kali ini.
“Akukan Mohammad Aliff. Dia Aliff Hamdie.”
“Wah, memang takdir. Bolehnya kau ada kawan yang punya nama sama. Satu geng pulak tu.”
Aliff tersenyum. Memerhatikan penuh ke arah wajah sahabatnya, Aliff Hamdie yang berada di dalam bingkai gambar. Sudah lama berpisah. Dia merindui sahabatnya itu.
******************************************************************
“TOLONG uruskan semuanya. Okey. Ada apa-apa yang penting, telefon je. Okey, Assalamualaikum..” Qalam menutup telefonnya sebaik sahaja dia mendengar salamnya dibalas di hujung talian. Dia kelihatan berfikir sejenak. Kemudiannya menghembuskan nafas perlahan. Dia letih dengan perkara yang tidak selesai diurusnya.
Matanya mula terfokus pada bingkai gambar yang berada tidak jauh dari hadapannya. Kakinya segera mengatur langkah. Gambar keluarga yang bersaiz besar itu membuatkan dia tersenyum. Muka Cinta tanpa tudung di kepalanya melahirkan perasan gundahnya. Memang comel. Dia yang berdiri di belakang seorang wanita yang seiras dengan wajahnya itu kelihatan tersenyum manis dan bahagia. Aliff yang berdiri di sebelahnya memegang mesra bahu Mamanya. Memang dia anak manja walaupun dia lelaki.
Kenapa ada dua orang wanita di sisi Papa Aliff? Itu yang melahirkan rasa pelik pada Qalam. Dari tadi lagi dia cuba membuat andaian. Wanita di sebalah kanan mirip mukanya dengan Cinta. Sebelah kiri pula mesra dengan Aliff. Wanita itulah yang dijumpainya di rumah banglo ini. Dia Mama Aliff. Jelas muka mereka seiras.
Qalam memerhati penuh. Muka Aliff dan Cinta memang ada iras. Tapi kenapa muka Cinta cenderung sama dengan wanita yang di sebelah kanan dan Aliff pula yang di sebelah kiri?
Papanya kahwin dua? Itu yang bermain di fikirannya sekarang. Kalau ya, Cinta dan Aliff adalah adik-beradik tiri!
Qalam mula tersenyum apabila pandangannya lari pula ke tingkap. Dia melihat Cinta berada di tempat yang sama seperti yang dilihatnya kelmarin. Duduk di atas batu sambil memegang sesuatu di tangannya. Memerhatikan laut yang terbentang luas di hadapan.
Qalam mula mengatur langkah. Dia tidak tahu kenapa hatinya memberontak mahu turun ke bawah. Mahu mendekati gadis yang mula lekat di mindanya. Sampai dia di bawah, langkahnya terhenti. Tidak berniat mahu mengatur langkah terus ke hadapan gadis itu. Dia tidak mahu mengganggu konsentrasi Cinta yang sibuk mencatatkan sesuatu di bukunya.
Kenapa aku boleh tertarik dengan Cinta? Ada apa dengannya sampai aku boleh sisihkan Ira dari fikiranku dengan mudah. Qalam bermonolog sendiri.
************************************************************************
LISA mengatur langkah. Dia baru mendapat pengesahan tentang lokasi Cinta kini dari Kak Lina. Dia sudah mengagak Cinta berada di situ kerana tempat itulah yang selalu menemani Cinta dari dulu sehingga kini.
Langkah Lisa mula perlahan. Dia melihat seorang lelaki di hadapannya. Lelaki itu sibuk memerhatikan Cinta. Dia yang berada beberapa langkah di belakang lelaki itu mula terpaku. Beberapa kali matanya digosok. Dia benar-benar melihat ada lelaki di hadapannya. Bukan khayalan tapi benar.
Matanya semakin tidak percaya tatkala lelaki itu berpaling ke belakang lalu mengatur langkah mahu masuk ke dalam rumah kembali.  Apabila lelaki itu mula melintasi sebelah kanannya, Lisa membulatkan matanya tatkala dia mengukir senyuman.
Sebaik sahaja lelaki itu masuk ke rumah, fikiran Lisa mula dibayangi pelbagai bayangan. Ada sesuatu yang tidak enak dirasakannya. Otaknya benar-benar penuh dengan pelbagai bayangan. Dia memandang ke hadapan kembali. Cinta. Kenapa ada takdir sebegini di saat ini? Ini semua disebabkan bayangan itu atau ini satu kebenaran? Lisa bingung. Dia mula meyakinkan fikirannya sendiri. Apa yang dilihatnya sebentar tadi hanya bayangan.
“Ta...”
Cinta tersentak dari menulis. Pensil yang sudah lama bersamanya dilihat tidak bergerak. Dia terdiam sebentar. Mengamati suara yang baru memanggilnya dari belakang.
Lisa yang tersenyum simpul muncul di ruang pandangannya tatkala dia menoleh ke belakang. Memang benar sangkaannya. Suara tadi milik gadis itu.
“Ta...” Alisa memanggil lagi. Segera mengatur langkah dan memeluk tubuh Cinta tanpa mendengar apa-apa perkataan keluar dari mulut sahabatnya itu.
Cinta menitiskan air mata tanpa disedarinya. Tiada suara tangisan terkeluar. Air matanya keluar dengan sendiri. Dia diam tanpa kata.
“Lisa rindu dengan Ta. Lisa minta maaf... Lisa tidak berniat mau buat kita berpecah hanya kerana perasaan bodoh Lisa. Lisa baru sedar apa yang Lisa buat dulu melukakan semua orang terutamanya geng kita. Lisa sedar Lisa sayangkan semuanya terutamanya Ta. Lisa minta maaf...”
Air mata Cinta semakin deras. Dia hilang kata-kata mendengar apa yang diungkapkan Lisa kepadanya walaupun mereka masih dalam berpelukan.
“Ta tidak mau maafkan Lisa?” Lisa menanya sebaik sahaja dia melepaskan pelukan.
“Ta sayang Lisa sangat-sangat...” perlahan Cinta bersuara mengatur kata.
Lisa tersentak. Kata-kata Cinta padanya menyebabkan air matanya keluar sekelip mata. Agak mendalam menusuk jiwanya.
“Lisa sayangkan Ta jugak...” ucap Lisa dan memeluk tubuh Cinta semula. Air matanya semakin deras mengalir. Otaknya mula sarat. Ada bayangan muncul melahirkan senyuman ke arahnya. Lelaki itu, dari mana dia datang? Kenapa menghantui fikirannya semula?
Perlukah aku beritahu Cinta? Lisa bingung.
*************************************************************************
BASYIRAH memerhatikan Qalam yang kini menggantikan posisinya memerhati bingkai gambar Aliff bersama gengnya. Qalam yang baru masuk semula ke bilik itu dilihat sedang khusyuk memerhati. Wajah siapa yang sedang diperhatikannya, Basyirah tidak tahu. Apa yang dia mahukan, orang itu bukan Cinta.
“Yang mana satu tunang kau, Liff ?”
Semua orang tersentak dan memandang Qalam serentak termasuk Aliff. Aliff seakan-akan tidak percaya bahawa Qalam akan membuka mulut akan hal itu sekarang. Qalam bijak mencipta keadaan ini. Aliff sememangnya mahu membuka topik itu tetapi Qalam yang mendahuluinya.
“Memang salah seorang daripanya,” ujar Aliff. Dia tahu Qalam sedang memerhatikan tiga gadis yang ada dalam bingkai gambar di hadapannya.
“Kau dah tunang Liff? kau tak cerita dengan kami pun. Lam, dari mana kau tau Aliff dah tunang?” Ryan sudah mula menyoal lagi. Sekali dia bercakap, sampai tiga soalan yang dia lontarkan. Dia kelihatan terkejut. Bingung.
“Selama ni tiada siapa yang perasan aku pakai cincin pun. Tiada orang tanya akupun,” agak selamba Aliff menjawab. Terkena Ryan kali ini.
“Benda tu tak perlu nak tanyalah. Kan itu satu berita baik, jadi kau kena share dengan kami,” agak geram nadanya. Selama ini dia selalu jadi ‘paparazi’ tidak bertauliah antara mereka, tapi berita penting ini dia tidak tahu lagi. Apa yang menghairankan, Qalam tahu dahulu sebelum dia. Biasanya Qalam malas mahu mengetahui cerita orang lain.
Semua orang terdiam. Basyirah yang sudah mengetahui berita pertunangan Aliff sejak beberapa hari lalu hanya diam memerhatikan Qalam. Lelaki itu masih khusyuk memerhatikan bingkai gambar yang menjadi tumpuan hari ini.
“Bila kau tunang ni Liff? Kenapa kau tidak begitau aku ni? Selama ni kan aku selalu dengan kau..” Ryan mula menghala ke arah Aliff sambil mulutnya sibuk melontarkan banyak soalan. Dia kelihatan amat penasaran.
Qalam diam sahaja memerhatikan bingkai gambar di hadapannya. Perempuan itu sama dengan dalam gambar. Siapa dia? Diakah tunang Aliff selama ini? Kenapa aku rasa ada perasaan yang pelik tentangnya?
************************************************************************
ALIFF mengatur langkah paling hadapan antara Qalam, Basyirah dan Ryan. Matanya sibuk memerhatikan Lisa yang sedang rancang mengatur bicara bersama Cinta di atas tempat lepak Cinta. Sudah lama mereka tidak bertemu, pasti banyak yang Lisa mahu ceritakan. Sesuai dengan perangainya yang suka bercerita dan Cinta pula suka mendengar cerita.
  “Hai...Aliff taulah kamu sudah lama tidak berjumpa.” Aliff menyapa sekali gus menyedarkan Cinta dan Lisa akan kehadiran mereka.
Aliff memerhatikan Lisa. Lisa memegang erat tangan Cinta. Nampaknya keadaan mula kembali seperti dulu. Keadaan itu juga diperhatikan oleh Qalam. Perasaannya semakin gundah. Kenapa perempuan itu membuatkan dia berasa sesuatu? Seperti ada suara membisik di telinganya. Tapi suara itu tidak jelas. Kenapa benda ini berlaku semula?
“Liff... yang tu...?” Alisa menyoal perlahan. Dia baru terpandang lelaki yang dilihatnya di bawah tadi. Bukan bayangan semata-mata tapi memang lelaki itu wujud di hadapannya kini.
“Dia kawan Aliff yang Aliff cakap keluar tadi. Namanya Qalam.”
Lisa memandang Cinta. Anak mata Cinta yang sedang memandang padanya membawa seribu pengertian. Patutlah keadaan Cinta sedemikian rupa. Ini takdir berat baginya. Kemunculan Qalam membuatkan semuanya seakan-akan bermula semula.
Aliff memerhatikan Lisa. Dia pelik. Kenapa Lisa dan Cinta suka memandang Qalam dengan satu pandangan yang pelik? Pandangan yang tidak dapat ditafsirkan maknanya.
“Qalam. Selamat berkenalan,” Qalam menyapa. Senyuman diberikan. Alisa hanya membalas sesi itu dengan senyumannya walaupun dia bingung dengan apa yang sedang berlaku. Qalam memerhati penuh wajah perempuan yang baru dikenalinya. Siapa dia? Kenapa aku rasa ada perasaan pelik tatkala melihatnya?
“Nampaknya aku kena telefon Hardi dan Leby sekarang. Biar diorang datang ke sini sekali. Boleh kita semua berkumpul semula. Kita boleh lepak ramai-ramai kali ni sebab kawan-kawan Aliff pun ada jugak,” Aliff memberi cadangan pada Lisa.
“Hah, boleh jugak. Malam nilah kita lepak. Aku rasa diorang ada hal sekarang ni.”
Aliff hanya mengangguk. Dia tahu. Dia kemudiannya memandang Cinta. Qalam di sebelahnya dari tadi lagi memerhatikan gadis itu. Cinta yang senyap dari tadi kelihatan masih berkelakuan sama dan tiada tanda-tanda mahu bercakap walau sepatah perkataanpun.
Kenapa ramai yang tertarik dengan Cinta? Ada apa dengannya? Basyirah pula bermonolog dengan diri sendiri.




No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum... tq readers !!!
Ringankan jari anda tuk komen hasil penulisan saya... muahhh ^^