Wednesday 1 July 2020

Kajian Teks Puisi Moden - Sajak

DALAM PERSEKITARAN KATA-KATA



  1. Nyatakan dua faedah yang akan diperoleh jika seseorang itu rajin membaca kitab-kitab lama? (3M)
  2. Pelbagai unsur gaya bahasa yang digunakan dalam sajak Dalam Persekitaran Kata-kata. Nyatakan dua gaya bahasa yang terdapat dalam sajak tersebut beserta dengan contoh yang sesuai. (3M)
  3. Sebagai rakyat Malaysia, kita mestilah memertabatkan bahasa kebangsaan kita. Pada pendapat anda, bagaimanakah kita hendak memartabatkan bahasa kebangsaan kita? (4M)


ROTI

Chalkboard

  1. Nyatakan dua gambaran penyajak terhadap golongan miskin yang terdapat dalam saak tersebut (3M)
  2. banyak nilai yang terdapat dalam sajak tersebut. Nyatakan dua nilai yang terdapat dalam sajak tersebut beserta contoh yang sesuai. (3M)
  3. Sebagai manusia, kita perlu sentiasa bersyukur. Pada pendapat anda, mengapakah kita perlu bersyukur dengan segala nikmat kurniaan Tuhan? (4M)


KUCARI DAMAI DI SINI


Kucari Damai Di Sini


  1. Berdasarkan sajak di atas, nyatakan dua harapan penyajak yang terdapat pada rangkap terakhir sajak. (3M)
  2. Pelbagai pengajaran yang dapat diperoleh daripada sajak Kucari Dapat Di Sini. Berikan dua pengajaran yang terdapat dalam sajak tersebut. (3M)
  3. Pada pendapat anda, adakah langkah yang perlu diambil untuk mengekalkan keamanan sesuatu negara? (4M)

PADA SEKUNTUM MAWAR



  1. Berdasarkan sajak tersebut, bagaimanakah keadaan bonda apabila mengetahui bahawa amaruah anak gadisnya telah tercemar? (3M)
  2. Pelbagai persoalan terdapat dalam sajak Pada Sekuntun Mawar. Nyatakan dua persoalan yang terdapat dalam sajak tersebut. (3M)
  3. Semakin hari semakin banyak gadis yang terlibat dalam masalah sosial. Pada pendapat anda, apakah punca seseorang itu terjerumus dalam masalah sosial? (4M)




No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum... tq readers !!!
Ringankan jari anda tuk komen hasil penulisan saya... muahhh ^^